Thursday, September 4, 2008

Masih Belum Sempurna

Kami bertahan sehingga azan subuh pada sahur semalam, ternyata misi mustahil kami menemui jalan buntu bagi merebut minuman susu Soya Yeos. Masing-masing kelihatan tenang namun sempat ’pekena Nescafe panas secara berjemaah’ sebagai jalan alternatif bagi menggantikan minuman susu soya yeos itu. Tidak mengapa, sekurang-kurangnya kami masih punya bekalan buat santapan berbuka besok hari. Bisik hati kecil ku!!ketika yang lainnya masuk tidur, aku dan emi masih berjaga. Percaya atau tidak, aku dan emi berjuang bermatian bergelut melawan masalah tidur. Sambil aku bergolek-golek diatas tilam empuk subsidi kerajaan, aku melihat emi mundar mandir meninjau ruang rumah tanpa hala tuju. Sekejap masuk ke tandas, keluar tandas, mundar mandir sekitar ruang tamu. Daerah pembaringan aku juga diruang tamu bersama adi dan hazmi. Lena betul mereka tidur. Masing-masing mengaum sambil diselang seli dentuman bunyi ’vroom’(berdengkur la tu) Sukar untuk aku melelapkan mata. Hanya telefon bimbit menjadi teman hibur. Aku belek-belek berulang kali sms di inbox handphone ku. Ada 3 mesej masuk sepanjang subuh pagi itu. Aku hanya merenung mesej itu tanpa membalas. Kebetulannya pada pagi itu, aku ada urusan bersama emi di Gombak. Lalu kami berdua mengambil keputusan untuk terus berjaga sampai pagi. Tepat jam 8.30 pagi kami sudah pun bersiap. Azizi pun ikut sekali. Terasa berat sekali mata ini untuk dibuka. Ketika itu lah baru perasaan mengantuk itu menyerang. ’Ngantuk gile ni emi!!!’ aku meluah rasa. Emi pun menyahut, ’itu la, aku pun ngantuk gile ni’..’Tak mengapa’ bisik hati kecil ku. Sekurang-kurangnya aku tidak keseorangan mengantuk bila berdepan dengan Brader Ali Bakar dipejabatnya nanti. Kami pun bergerak sambil singgah sebentar di Subang bagi menjemput iewa dan hamna. Sambil melalui jalan yang sesak, ditambah pula perasaan mengantuk. Aku memandu perlahan sambil dihiburkan dengan celoteh seorang co-pilot dan 3 orang penumpang yang manja dibelakang. Kami sampai dipejabat Brader Ali tepat jam 1030 pagi seperti yang dijanjikan. Itu pun setelah 3 kali berpusing-pusing sekitar medan idaman Gombak mencari tempat parking. Maklumlah, bateri kereta ku manja sikit. Terpaksa mencari ruang yang sedikit berbukit untuk berhenti, mudah sikit usaha menolaknya nanti sebagai persediaan kalau-kalau kereta aku gagal dihidupkan. Jika tidak, alamatnya terpaksalah beramai-ramai berusaha keras menolak kereta yang baterinya sudah afdhal untuk ditukar baru. Nampaknya jalan sekitar itu semua mendatar sahaja jadi kami tiada pilihan melainkan hanya parking ditempat yang disediakan, betul-betul didepan pejabat Brader Ali. ’memang terpaksa menolak la nanti!!’ bisik hati kecil ku. Sesi temubual berjalan lancar sekali walau sekali sekala aku sedikit ’lalok’ menahan ngantuk berdepan Brader Ali. Seperti biasa, Brader Ali lantang bersuara apabila diajukan beberapa pertanyaan yang sensitif. Bergegar jugalah jantung kami mendengarnya, abdomen pun bisa kecut.



Bersemangat sekali kami berdiskusi bersama Brader Ali perihal konsert M.Nasir yang bakal diadakan di Istana Budaya konon-kononnya, fokus nampaknya Brader Ali mendengar konklusi daripada aku. Konklusi yang tidak seindah seperti yang terpapar pada imej. Kelihatan jelas emi menutup wajahnya, menahan ketawa mungkin. Maklum saja, aku menjadi kambing hitam ketika itu.

Sesi temuramah edisi kedua tamat kira-kira jam 3 petang. Aku begitu penat sekali. Apa yang aku nampak hanya tilam. Aku perlu tidur. Tapi seperti dijangka kereta ku meragam. Sungguh degil untuk dihidupkan. Dalam hujan aku, zizi dan emi menolak kereta dengan bergaya sambil iewa didalam cuba menghidupkan enjin, Alhamdulillah, hidup juga akhirnya, terasa kejang pula peha montok ku ini. Sesudah menghantar iewa dan hamna balik ke Subang, kami singgah pula ke stesen komuter Batu Tiga Shah Alam untuk menghantar azizi yang perlu segera balik ke Putrajaya. Aku dan emi melawan perasaan mengantuk. Mujur ada emi, jika tidak beberapa kali juga kereta yang dipandu hampir tersasar dek kondisi aku yang sedikit ’lalok’. Sesampai di gugusan Puncak Perdana, aku dan emi segera meluru pulang. Aku seperti dijangka terus meluru ke katil untuk tidur. KLMJ kembali menghantui sejaganya aku daripada lena. Aku terjaga hampir jam 7 malam. Rumah senyap dan sunyi sahaja. Seorang manusia pun tiada kelihatan. Yang tinggal aku seorang. ’aduh!!’ aku berbuka sorang-sorang la ni agaknya!!bisik rasa hati..Aku bergegas ke kafe tanpa membersihkan muka. Juadah yang diambil sederhana sahaja. Cuma nasi dan 3 ketul ayam goreng bersama air sirap. Manakala pemanis mulut tiada. Sudah licin kehabisan. Aku berjalan pulang sambil mengeluh sendirian. Aku suka benda yang manis, tanpa pemanis mulut tidak lengkap rasanya bila berbuka. Sekembali dari kafe, aku meninjau ruang legar rumah. Kosong dan sunyi. Aku letak bungkusan makanan diatas meja sambil aku ke bilik menghidupkan ’laptop’. Aku belek-belek mencari lagu yang sesuai sebagai santapan halwa telinga ketika berbuka nanti namun tiada satu lagu pun yang sesuai aku rasa bagi mengisi kesunyian dihati, pujuk hati sendiri kononya. Lagu raya pun tiada. Sekurang-kurangnya ditemani lagu ’Dendang Perantau’ pun sudah cukup. Aku biarkan ’laptop’ itu menganga, lalu ke depan untuk mengambil makanan sambil terdengar laungan azan yang menandakan sudah masuk waktu berbuka. Aku baca doa buka puasa perlahan-lahan sambil berjalan lalu duduk keseorangan menikmati juadah. Hanya ayam sahaja yang aku ratah sambil mata fokus ke dinding manakala nasi tidak pula aku berselera untuk menghabiskannya..’aku kena kahwin cepat-cepat ni, paling kurang ada insan yang bisa sediakan semua bila aku tertidur seperti tadi..ishh, sunyi betul!!!’ aku mengomel dalam hati. Laju aku mengemas bekas makanan untuk ku buang diruang dapur rumah. Sambil itu aku terperasan...minuman susu soya yeos yang masih belum terusik..’misi masih belum tamat rupanya’ bisikku sambil memandang penuh rakus..gGrr..


Minuman susu Soya Yeos kegemaran Hakim, terselit elok disuatu ruangan dekat dapur. Masih tidak terusik. Sengaja aku abadikannya buat gelakan rakan-rakan.

No comments: