Saturday, October 4, 2008

Aidilfitri memberi ruang kepada muslimin dan muslimat untuk saling maaf memaafi antara satu dengan yang lain. Merapatkan jurang yang telah lama renggang, mengeratkan sillaturrahim sekaligus mengukuhkan ukhuwah sesama saudara.

Namun, jika diperhatikan slot-slot drama sepanjang musim raya ini, aku dapati ia seakan-akan sama saja plotnya, cukup dengan membaca sinopsis cerita sudah tahu bagaimana penyudah serta mesej yang hendak disampaikan. Kebanyakannya fokus kepada kesedihan, kepedihan serta penderitaan.

Benar, Aidilfitri memberikan ruang serta tapak yang ampuh kepada kita untuk saling melangsaikan dosa zahir dan batin. Entah mengapa stesen TV lebih gemar menyogok masyarakat kita dengan menjamu drama yang melayan perasaan, drama yang meruntun air mata. Sedangkan Aidilfitri itu dirai sebagai menyambut kemenangan setelah cukup sebulan berpuasa. Tidak sahaja puasa makan dan minum, malah nafsu juga berpuasa.

Istimewa bukan? Suatu amalan yang diberikan ekslusif kepada umat Muhammad SAW.

Aku terperasan, mengapa pembikin drama gemar menjamu skrip air mata kepada penonton-penonton sepanjang raya. Seolah-olah, Aidilfitri menjadi medan untuk kita bersedih. Mungkin sekadar menyuntik elemen nostalgia agaknya. Aku sendiri menitis air mata bila melihat drama melayu seorang anak menderhaka kepada ibubapa, namun akhirnya insaf dipagi raya, tidak pun pertemuan tragis seorang anak bersama jenazah ibunya dipagi raya. Sadis bukan drama melayu kita. Apatah lagi jika watak ibu dilakonkan dengan berkesan oleh Fauziah Nawi. Pelakon yang sinonim dengan watak ibu tua yang merana.

Walau apa pun, tiada apa yang salah. Sekadar hiburan semata-mata. Lagi pula, orang kita sememangnya terkenal dengan sikap pemaaf, sensitif dan sebagainya. Tidak hairanlah jika ada yang bersedih nangis dipagi Syawal mengenangkan mereka yang sudah tiada. Apalah sangat kegembiraan itu jika diraikan tanpa mereka-mereka yang tersayang. Kemeriahan Syawal seakan kurang terasa.

Walau apa pun, mengingat kembali mereka yang sudah tiada itu tidak salah. Namun yang salahnya bila kita menjadikan Aidlfitri ini sebagai medan tempat melepaskan kesedihan. Raikan kemenangan kita pada Syawal yang mulia.

Jangan lupa ceria dan senyum selalu.

Dibawah merupakan imej tradisi ketika pagi Syawal. Suatu tradisi yang sangat istimewa. Memaafkan itu bukan perkara yang mudah, namun kedatangan Syawal mengubah segala. Segalanya menjadi kosong (0-0). Nilai yang wujud pada bulan ini tidak mungkin sama dengan bulan-bulan yang lain, sebab itu kedatangannya dinanti semua. Wallahua'alam Bissawab.


Gua bersama ayah dan bonda

Gua tahu ayah gua sentiasa ampunkan gua!!!

RM1+++ untuk kucupan mesra sebegini, mmmuuaahh!!!!bonda juga sempat posing..malu la tuh!

3 comments:

emi riquelmi said...

Abe Joe manje orgnya..

Joe Moktar said...

manje x manje la bro..mengade sebenarnye

Anonymous said...

manje2 x manje la tapi yg penting...mak abg joe ni pandai posing..ehhehee