Monday, June 29, 2009

Semalam aku tidur lewat.

Aku leka mengulang baca kisah Alexander The Great, atau sinonim dengan nama Iskandar Zulkarnain.

Adakah mereka individu yang sama?

Muncul Raja Kurush?

Seorang raja yang dikatakan mempercayai Tuhan yang satu. Mengakui keesaan Tuhan. Seorang yang dikhabarkan adil saksama. Manakala Alexander, juga hebat seiring visi dan cita-cita dalam melebarkan empayar.

Tapi, adakah Alexander beriman? Zeus itu siapa? Tuhan Olympia?

Bagaimana pula dengan Raja Leonidas?

Juga hebat, dengan berbekalkan kekuatan seramai 300 orang melanggar tentera Parsi. Leonidas hebat kerna berani bertempur dengan tentera Parsi yang jauh lagi besar kekuatannya selain menafikan ramalan para dewa yang tidak membenarkannya keluar berperang.

Zaman Leonidas khabarnya tiada istilah teruna dan dara. Lagi menarik dikhabarkan kaum lelaki dirogol oleh para wanita. Untuk mencari si dara hampir mustahil ketika itu. Faham-fahamlah, kalau dikatakan hidup ala regim tentera, hidup untuk berperang, sudah pasti yang perempuannya turut gagah. Bila gagah, jadi rakus sedikit. Setakat lelaki apa nak goyang!

Ternyata Leonidas tiada langsung bercirikan Zulkarnain seperti yang dinyatakan dalam Ummul Kitab.

Alexander?

Siapa Raja Kurush?

Lalu aku tertidur, bermimpikan perempuan cantik, berkebaya merah. Bibir mulus nan merah saga, rambut disanggul rapi ala-ala Vanida dalam Red Kebaya. Sedang aku bergelut antara lena dan jaga aku bangkit.

Aku lihat jam disisi menunjukkan pukul 6.15 pagi. 'Aku kena solat ni?' hatiku berbisik. Aku ikut kata rasa, baring lagi 5 minit. Namun terjaga balik 20 minit selepas itu.

Bingkas aku bangun solat subuh!

Dengan penuh dramatik, aku mengangkat kedua-dua tangan ala-ala Tupac, lalu menunjukkan jari tengah ke setiap penjuru bilik sambil berkata..

'pergi main jauh-jauh, kau dah tewas'!

6 comments:

emi riquelmi said...

hahaha..bro.,Dia mai lagi ka bro?

Joe Moktar said...

hahahaha..

tahap menyampah dah ni bro!

Aziziorama said...

nie dah extreme dah nie..kena lakukan sesuatu nie bros..

Joe Moktar said...

hehehe..

kelakar dowh zi..

Anonymous said...

hahaha...zul......~

Joe Moktar said...

nape fan?

tertarik ke?