Saturday, March 29, 2008

Baki Tertunda

Semalam seperti biasa kami menyambung baki pengambaran yang masih belum selesai. Bergerak keluar jam 3.45 petang menuju ke bandar Shah Alam. Seperti selalunya, semua kelihatan penat. Aku juga penat tentunya. Lemah sendi-sendi lutut yang ada. Baki shot di sana selesai akhirnya dan hanya tinggal beberapa babak akhir yang akan disambung sebentar lagi. Menerusi ruang waktu senggang yang ada ini, aku mengambil kesempatan tuk menulis seketika. Habis babak-babak semalam kami singgah minum seketika sebelum pulang ke rumah di kepulauan Puncak Perdana. Aku agak longlai dan hanya menulis sebentar sahaja di ruangan ini sebelum layu tertembak di atas katil. Entri sebelumnya yang sempat ku garap ringkas hanyalah merupakan suatu imbauan merentasi memori sudah. Sekadar pengajaran yang cuba tuk dikongsi bersama. Hari ini kemungkinannya akan menjadi hari penamat bagi projek short film kami. Harap-harapnya keadaan cuaca menyebelahi kami. Jika sebelum ini cuaca hujan dinanti, hari ini mengharapkan sinar matahari datang bersama angin-angin meniup goyang dedaun-daunan. Nampaknya sudah tiba masa tuk kami bersiap. Dilain entri kita ketemu lagi. Aku seperti rakan yang lain juga tidak sabar menunggu tamatnya penggambaran ini, kerna ada satu lagi proses yang akan kami lalui bersama iaitu proses editing. Tentunya aku meyerah untuk kerja suntingan. Apa yang termampu mungkin hanya duduk menemani si penyunting sampai ke subuh hari. Tersedar dari lena dek deringan telefon oleh bonda tercinta. "along, dah bangun subuh belum?" (tegas nada bonda, mungkin tahu agaknya aku belum bangkit) lalu ku jawab segemersik suara Mariah Carey bangun tidur, "dah ma, dah solat dah!"(jawapan harianku dikala bonda tiba-tiba menelefon)Wallahua'lam Bissawab.

No comments: