Monday, March 31, 2008

Kehidupan tanpa sebuah sistem yang sempurna. Sampai bila?

Percaturan yang bijak amat didambakan untuk hidup. Kehidupan yang berpandukan sebuah sistem yang kemas bisa membentuk sebuah jalanan kehidupan yang baik serta bermatlamat. Terpulang kepada kamu untuk mendefinisikan sebuah sistem yang aku nyatakan tadi. Jika di acukan pistol berpeluru ini tepat ke kepalaku, aku tidak mengikut mana-mana sistem. Aku hanyalah seorang pemuda yang hidup disebuah sistem ciptaan sendiri. Segalanya ku atur menerusi gerak hati. Segalanya ku rancang mengikut gerak rasa. Benar, kehidupan tanpa paksi kadang-kadangnya meletakkan hidupku di sebuah perantaraan antara ya atau tidak. Sistem yang mana aku meletakkan diriku sebagai nakhoda justeru mengemudi kapal layar ku sendiri. Sistem yang kadang-kadangnya korup, namun jua kadang-kadangnya lancar mengikut acuan yang ku rencanakan sendiri. Namun, aku tetap aku yang masih meletakkan sempadan terhadap setiap sesuatu perkara yang aku jalani. Sesampah kehidupan tanpa paksi yang ku ikuti kini, aku jua akur kepada setiap perkara yang membataskan aku terhadap sesuatu perkara. Aku hanyalah seorang hamba yang akur kepada sebuah sistem maha sempurna ciptaan maha esa. Keterbatasan serta sempadan aku sukat di situ. Sistem yang tercipta buat manusia agar hidup terus dibawah payungan dia yang maha kuasa. Untuk berada di sistem itu aku kira belum sampai tahapnya lagi. Namun aku akui, sedang dalam proses untuk terus mengikuti secara perlahan tanpa sebarang paksaan dibawah sistem itu sedikit masa lagi. Buat masa kini aku perlu mencari rentak serta ruang yang baru untuk aku menolak kelemahan sistem sedia ada yang sudah menjadi darah dagingku selama ini. Untukku tinggalkan begitu sahaja tidak mungkin sekali. Perancangan serta kekuatan yang tinggi amat diperlukan agar aku tidak terus terlentok layu mengikut paksiku sendiri. Aku mengharapkan sekelumit kekuatan yang wujud dalam diri ini sebagai azimat untuk aku terus melangkah menuju ke suatu sistem yang lebih sempurna. Kehidupan akan terus memburuku andai aku masih lagi berada di takuk yang lama. Walau apa pun, cukuplah sekadar jika aku mampu untuk terus hidup di sebuah sistem yang ku reka sendiri tetapi masih mampu mengawal sempadan daerah yang berada di bawah tanggungjawabku. Sampai di sini buat entri pada pagi ini. Aku amat mendambakan tidur yang sempurna sekali. Tidak terdaya mengangkat pemberat yang di pikul mata ini. Selamat kita ketemu lagi. Wallahua'lam Bissawab.

No comments: