Saturday, May 31, 2008

Hampir Tidak Minum Air Kosong Lagi

Ada beberapa perkara yang berlari sembunyi sambil berlegar diruang kepalaku kini, pertamanya aku mendambakan satu percutian yang agung sekali, satu percutian kala aku punya wang untuk dibelanjakan dengan bebas tanpa sekatan, satu percutian kala aku bisa menarik nafas sesempurna mungkin. Aku masih menanti, akan terus menanti. Aku tidak menganggap perjalanan aku ke sini ke mari itu satu percutian, tapi semuanya atas dasar kerja yang mana kakiku seolah-olah terikat dan segala gerak geri aku bersuruh lagi berjadual. Sementara itu, aku kini dalam proses untuk kembali cergas seperti sediakala, maklumlah aku gusar amat terhadap kondisiku yang terkini. Kecenderunganku untuk menikmati makanan yang manis-manis cukup tenat sekali, sangat tenat. Ini sesuatu yang tidak wajar untukku amalkan hatta sampai saat ini aku hampir tidak minum air kosong lagi. Semuanya manis, semuanya bergula hingga penuh semut dipembuluh darah membentuk satu timbunan lemak diantara dada dan pinggang. Wallahua'lam Bissawab.

Semalam aku begitu, hari ini aku begini, lusa aku menanti, tulat aku tidak tahu. Semestinya tanpa usaha hidup manusia ini mendatar sahaja, grafnya tidak meningkat. Kita sewajarnya harus punya inisiatif yang pejal dalam merencana sesuatu. Mustahil kita mahu terus dibelenggu dalam suatu zon yang sama.

No comments: