Saturday, July 19, 2008

Buakaw K.O di K-1 2008




Walau pun sudah basi, aku masih lagi berfikir, berfikir mengenai kekalahan mengejut fighter kegemaran aku di pentas K-1 iaitu Buakaw Por Pramuk. Aku masih berdegil untuk tidak mahu menerima kenyataan bahawasanya ayam tambatan Thailand itu tewas kepada Yoshihiro Sato, salah seorang fighter handalan daripada negara matahari terbit. Aku memilih untuk tidak mahu menerima kenyataan bukan sekadar kerna Buakaw tewas, tetapi kekalahan secara K.O kepada Sato. Pentas K-1 2008 ini menyaksikan Buakaw kecundang buat pertama kalinya secara K.O walaupun pertarungan tersebut menyaksikan Buakaw kelihatan mendominasi setiap pusingan lebih-lebih lagi pada pusingan pertama dan kedua. Walaupun tewas, Buakaw tetap Buakaw dengan kemampuannya mendominasi pihak lawan dengan asakan yang cukup keras dan jitu, masing-masing menjamu pihak lawan dengan hamparan seribu asakan. Walaupun begitu, aku tidak merasakan yang Sato bernasib baik kerna ketangkasannya kelihatan cukup menyerlah disamping kelasakan tubuh badannya menyerap asakan Buakaw dipentas K-1 kali ini. Sato juga cemerlang kerna berjaya mencuri satu tumbukan tepat mengenai Buakaw lalu tumbang lantas membawa kepada kemenangannya. Aku hanya sekadar terpana melihat hero ku tumbang. Peraturan baru yang dikenakan pada pentas K-1 cukup memberi kesan kepada Buakaw. Senjata utama Muay Thai iaitu siku, tidak langsung dibenarkan. Penggunaan siku umpama menusuk mata pisau ke muka lawan. Malah, keupayaan siku menghiris muka lawan memang tidak dapat dipertikaikan . Secara sendirinya membawa kelebihan kepada peserta-peserta bukan Thailand seperti Sato. Ternyata, Buakaw hilang satu kelebihan di pentas K-1. Namun, aku kira K-1 bukanlah pentas sebenar bagi Muay Thai Fighter, tetapi sudah cukup untuk menguji kehebatan sebenar para Muay Thai Fighter berhadapan pihak lawan tanpa kedua-dua senjata utama mereka.

Dua imej yang teratas merupakan imej Buakaw Por Pramuk manakala, bagi imej yang terakhir merupakan imej Yoshihiro Sato satu-satunya 'fighter' yang berjaya menjinakkan Buakaw secara K.O. Aku masih lagi kecewa kerna aku mengandaikan 'fighter' sehandal Buakaw tidak mungkin akan tewas secara K.O. Tidak dapat tidak, kenyataannya Buakaw tetap seorang manusia biasa.

2 comments:

Junaidi Asmara said...

Wa ingat kena hantar Affan la zul..ganti Buakow

Joe Moktar said...

hahaha..