Thursday, July 17, 2008

Hadiah Dari Langit

Aku demam. Kala demam melanda, aku hampir tidak bisa melakukan apa-apa. Setiap pergerakanku kian lembab dan perlahan, persis sang kura-kura merangkak dicelahan rumput, sedangkan aku seorang yang tidak bisa duduk diam. Katil menjadi kubu paling selamat, sahabat paling erat, tempat aku bersandar. Hendak makan tidak pula berselera, hendak minum tekak perit pula, hendak bernafas, hidung pula tersumbat, kepala pening kadang kala, badan pula seram sejuk. Sejuk sampai mencucuk tulang temulang. Namun, ini semua ketentuan Tuhan bukan? Sengaja dia mendatangkan bala berupa penyakit kepada hambanya, tidak lain bertujuan agar manusia itu sentiasa ingat kepadanya. Manusia umumnya akan mula kembali kepada nya jika terasa diri itu di timpa musibah berupa bala atau penyakit. Perkara lazim bagi manusia. Aku juga salah seorangnya, sedang menerima hukuman. Saat mengalami keperitan begini mula menyebut nama Tuhan yang satu. Terkumat-kamit bibir berzikir memuji zat Tuhan. Tuhan tidak pernah pula berpaling dari hambanya, namun sebaliknya manusialah yang sering lalai dan leka. Lihat, betapa mudah sahaja Tuhan itu membolak balikkan hidup manusia. Saat dia ingin menguji, dia bisa menarik kembali begitu sahaja nikmat yang telah dipinjamkan sementara, kun faya kun (kalau dia kata jadi, maka jadilah). Lihat sahaja aku, Tuhan menarik kembali nikmat kesihatan yang telah dipinjam kepada aku sebelum ini. Aku sedar selama ini sebagai peminjam aku tidak menjaga nikmat yang telah dia amanahkan kepada aku. Maka, demam ini adalah penebus dosa bagi setiap kekejaman dan kesalahan yang telah aku lakukan ke atas tubuh badan aku ini. Jadi, kasih Tuhan terhadap hambanya begitu agung sekali, jelas bukan? Maka tidak wajar ada antara kita yang tergamak menyalahkan Tuhan terhadap sesuatu takdir yang berlaku. Redha merupakan jalan terbaik saat menjalani sesuatu hukuman. Wallahua’lam Bissawab.

No comments: