Monday, July 14, 2008

Terawang Memburu

Aku sedang terawang, jaga ku seolah berkhayal sambil terasa menyisip Glock kontot ku disisi. Melangkah gagah persis lagak panglima namun setiap inci tapak langkahan itu kosong dan tidaklah segah mana. Hatta yang demikian tidaklah hebat mana Panglima Hang Tuah itu tanpa Taming Sari keris keramat. Aku juga begitu, tanpa Glock aku tidak bisa menembak buru. Aku hanya bisa memerhati serata arena melihat haiwanan bermaharajalela sesama sendiri sambil aku membongkok mengintai dicelahan semak tanpa bisa berbuat apa-apa, akhirnya lenguh sendi pinggang lalu terbaring lena. Hendak ku tembak, Glock nya pula tiada. Tiada guna jika peluru sebaldi jika Glock medium pelepas sebutir peluru itu tiada dijinjing bersama. Jika peluru perak memadai jika sedikit, yang ada cuma peluru biasa. Peluru biasa yang aku manterakan sambil ku celup sedikit mata pelurunya ke tanah agar terasa peritnya bagi yang terkena, kerna bila mati nanti ke tanah juga ia kembali. Itu pun jika mantera ku itu mustajab. Maka apa yang aku mampu bikin hanya sekadar memerhati, memerhati penat menyampah sumpah melihat gelagat haiwanan itu bermaharajalela menunjuk kuasa, menjaga kawasan memenuhi perut sendiri. Tersentak dari lamunan bila akhirnya aku terjaga sedar bila peluru sebaldi akhirnya semakin berkurang, yang tinggal cuma sekadar cukup pakai sahaja. Malah, tidaklah peluru yang tinggal itu mampu menundukkan Sang Raja Haiwanan yang sekalian kejamnya itu. Wallahua’lam Bissawab.

No comments: