Monday, September 29, 2008

Aku berdiskusi seketika tadi. Panjang sungguh keluhan jiwa seorang saudara. Tiada dayanya aku berbuat apa-apa melainkan sekadar merasai kesakitan, keperitan yang dialaminya. Aku sedaya upaya cuba memasuki ruang jiwanya yang kacau, pedih serta penuh penyesalan. Nilai sebuah pelajaran yang aku kutip tidak mungkin akan terbayar. Terima kasih kerna mempercayaiku wahai saudara. Perkara lazim yang dialami semua manusia. Tidak ubah seperti sebuah bahtera yang bergelut dengan deruan kencang sang ombak ditengah-tengah lautan. Hanya kecekalan serta toleransi yang erat sahaja bisa dijadikan sandaran. Gigi mana yang tidak tergigit lidah saudara. Kesilapan lazim seorang manusia.

Aku melahirkan tulisan dibawah sebagai jalan tengah untukku salurkan sketsa yang tercetera. Sebuah keluhan yang aku himpunkan menjadi kata-kata, lalu aku bingkai kemas menerusi medium yang tidak seberapa ini.

"Seketika bila aku punya ruang yang panjang untuk bernafas, aku kadang-kadangnya hiba sendirian. Entah, aku akur akan kelemahan diri. Aku gagal mengemudi kapal ku dengan baik. Aku hiba memikirkan kesan tindak tandukku kepada seseorang yang lain. Tanpa aku sedari, dalam diam aku menyimbah air ke dalam kawahan minyak yang panas. Meletup!!!Aku menipu andai aku tidak terkesan. Aku menipu andai aku tidak ambil peduli. Aku membiarkan gelodak jantanku mengelupur, berteriak angkuh kepada yang lemah. Aku masih tidak dapat memaafkan diri sendiri tentang segala apa yang terjadi. Sungguh, aku teramat kejam tempoh hari. Namun, segala apa yang tertonjol tempoh hari bukan aku. Aku sekadar cuba melarikan diri dari sebuah kemelut yang menghadang. Aku andaikan, jika aku berperilaku sedemikian bisa menjernihkan suasana. Namun aku melangkau jauh, minyak yang panas masakan bisa disimbah air walaupun air itu suci sifatnya. Tangan ini sepatutnya mendodoi manja, jari ini seharusnya mengusap mesra. Namun sebaliknya, tangan ini mengeras, jari ini menggeletar. Aku terkasar. Maka, apa lagi yang tinggal melainkan dia lari meninggalkan. Meninggalkan tanpa sudi memaafkan. Aku akui kesilapan diri, sekadar berangan mengharapkan kemilau sinar yang pernah menyinari semesta kembali memberikan sinar."

Orang-orang tua sering berpesan, 'ikut rasa binasa, ikut hati mati, ikut nafsu lesu'. Usah diturut perasaan emosi, kerna kesannya kelak pasti berakhir kepada sebuah penyesalan. Peluang tidak datang sekali. Hanya yang bernasib baik mendapat peluang kedua. Maka, guna ia sebaik-baiknya. Itu pun jika peluang itu datang kembali. Kepada saudara, berubahlah demi sebuah perhubungan yang lebih utuh. Pelajari segala nilai yang tertimba. Walau pun jauh disudut hati mu tidak menyangka begini, yang salah tetap salah. Walau bagaimanapun, persoalan itu bukan isunya, yang penting bagaimana kamu berkorban, berusaha membina kembali keyakinan si dia yang selama ini berbakti kepada mu.

Apa kata kita tinggalkan sebentar sketsa diatas. Kini, aku ingin membawa kamu singgah seketika ke suatu cerita yang lain. Pagi ini, aku suka ingin berkongsi tentang karenah kedua adik perempuanku. Sebelum itu, sila tenung imej-imej dibawah:


Ketika kecil: dua Dara dimanja, dibelai mesra!!!


Bila besar, mereka derhaka. Mereka memilih menjadi begini. Aku mula risau. Tidakku sangka, adik-adikku pejuang TALIBAN.


Hodoh bebenor rope deme!! AK47 berserta GLOCK..real tuh!

Inilah mereka, pendengar setia lawakku. Tanpa mereka, rumah terasa sepi. Sebagai seorang yang dikatakan abang yang mithali, aku memilih untuk bersikap terbuka terhadap mereka. Sesungguhnya menjaga adik perempuan amat sukar berbanding lelaki. Cabaran buat abang-abang serata dunia! Namun keterbukaan aku mereka balas begini. Ternyata, aku memang idola mereka. Wallahua'lam Bissawab.

Sekali lagi bersempena Aidilfitri yang bakal menjelang tiba besok, aku mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI DAN MAAF ZAHIR BATIN.

3 comments:

Aziziorama said...
This comment has been removed by the author.
Aziziorama said...

kau g feedjit.com

de live traffic, boleh detect dari mane location yang orng lawat blog kau

selamat hari raya,
maaf zahir dan batin..

Joe Moktar said...

live traffic ni penting ke?