Saturday, September 27, 2008

Lega..!!

Akhirnya sampai jua ke kampung setelah mengharungi jalan-jalan yang penuh liku, penuh warna-warni. Mana tidaknya, jalan pulang menuju ke pantai timur begitu menyesakkan sekali. Lebih kurang sama seperti tahun-tahun yang sudah. Aku hanya mampu menahan sakit pinggang serta mengantuk yang amat. Tidaklah sesakit mana, sekadar manja-manja mengada.

Walau bagaimanapun, fasa pertama perjalanan berkereta secara solo ini biasa-biasa sahaja. Menyelusuri lebuh raya Karak menuju terus ke Bentong. Sesampai di Bentong, aku memacu segera ke Raub. Seterusnya singgah di Hentian Benta di Kuala Lipis. Setelah melibas kebab daging, aku terus gerak. Jalan raya seperti litar lumba. Masing-masing mengejar antara satu sama lain. Sungguh meriah suasana jalan raya. Maklumlah masing-masingnya tidak sabar mahu beraya. Lagi meriah andai ada yang terlanggar 'divider', lagi riuh andai ada yang tersembam manakala kaki pula tertinggal dibahu jalan, lagi warna warni andai ada yang pergi tak kembali. Memang hati kering sekering keting Buakaw.

Fasa kedua perjalanan, aku pancit sedikit. Aku kurang tidur, seterusnya aku mengalami keciciran tenaga yang merudum lantas melumpuhkan semangat juang ku untuk terus beraksi. Prestasi sedikit hambar. Moralnya disini, kamu semua sendiri sudah sedia maklum. Sebelum memulakan perjalanan yang jauh, pastikan kamu mendapat rehat yang cukup. Kasi caj dulu, baru mencapai prestasi yang optimum, memotong pun tidak terasa.

Aku tewas di Gua Musang. Terlelap lebih 2 jam. Mimpi memandu kereta sambil tidur mengejutkan aku dari lena. Aku bangkit menguap sambil mendepakan kedua-dua belah tangan lalu mengeliat . Aku duduk singgah ke sebuah gerai. Semangkuk sup ekor aku hirup licin. Sedapnya hirup sup!!Cuma yang tak sedapnya terasa keseorangan tanpa peneman yang selalu disisi. Sunyi, sesunyi filem Sepi.

Aku teruskan baki perjalanan bagi fasa yang terakhir. Aku memandu perlahan sahaja. Merasai angin yang dingin, menikmati embun suci. Sungguh sejuk mencengkam anak jantung. Dada seolah-olah beku, menghimpit tulang.

Sesampainya dirumah, suasana mula bising. Tandanya aku sudah pulang!!!

Itu ceritanya semalam, cerita hari ini lain pula. Tiada kaitan dengan Aidilfitri yang bakal tiba nanti. Aku terlihat imej-imej lama, tanpa segan silu aku ingin berkongsinya bersama kamu!!


Penemuan PistolBerpeluru bermula sejak kanak-kanak lagi!

Lokasi: Kuching, aku merindui rambut ala-ala Bob Marley ku ini. Natural tau!Seluar tak berzip, gigi pula rongak kat tengah. Angah kepit lutut!'cover line' kencing dalam seluar!


No comments: