Wednesday, September 3, 2008

Marah+Amarah=Sabar

Pantas aku meluru menuju ke cafe bersama niat tulus untuk mencari juadah buat bekalan sahur sebentar tadi. Aku sedar yang aku berjalan dengan membawa bersama emosi yang tidak menentu. Hampir jua terlanggar seseorang, namun dengan penuh rasa bongkak aku melirik lirikan penuh jelaga, penuh marah. Terasa seolah-olah berpuluh ekor jin amarah dikiri dan kanan bahu. Masing-masingnya berusaha meniup gelodak amarah, berbisik-bisik menyalakan api agar marak. Terasa beratnya. Jika tidak diserpa oleh beberapa rakan yang aku kenal disitu, sudah tentu aku tidak sedar akan keboblokan diri. ”zul!!” aku melihat ke hadapan..hai!! aku cuba beramah sambil bersalaman dengan salah seorang daripada mereka, namun aku gagal menyembunyikan emosi yang bergelora. ’ada masalah ke zul?’ sahabat itu tadi menegur..’haa, nampak muka macam bermasalah, takut tengok!!’ sampuk seorang lagi sahabat. ’itulah, ada masalah sikit!!’ jawabku ringkas sambil cuba menguntum senyum yang tidak ikhlas. ’sabar zul!!bulan Ramadhan ni..!!’ sahabat pertama menambah. Aku terus bergerak ke kedai ibu sambil kepala menunduk ke bumi. Kesal benar rasanya bersikap begitu. Aku tersentak lalu mengusap dada. Jika tidak ditegur tadi, semestinya aku akan terus terbakar sebegitu. Maklumlah, sebagai aku, aku kenal benar akan diriku. Aku tahu benar, bila-bila aku bisa meletup. ’astaghfirullahala’zim’ aku beristighfar didalam hati meminta ampun kepada Tuhan. Aku rasional kembali bila sedar sifat amarah dan bongkak hanya milik Tuhan semata-mata. Siapalah aku untuk menyalahgunakannya. Kadang-kadang perasaan ’moody’ begini memang tidak dapat dielak. Aku sering tidak merasa bumi bila dikuasai nafsu amarah itu. Aku terasa kakiku tidak menjejak bumi. Aku memasuki kedai ibu. Tekak merindui disiram teh ais. Kecewa!!aku berlalu kecewa kerna kedai ibu kehabisan ais. Sekali lagi terasa ingin melenting. Aku beristighfar sekali lagi. Tunduk melihat kaki, memastikan kakiku berpijak dibumi nyata. Sesampainya dirumah, aku berubah ceria, aku merasa aura ceria mendominasi ruang rumah. Berdekah-dekah aku ketawa melihat telatah rakan-rakan. Aku bercakap tidak berhenti sambil duduk membuka bungkusan makanan yang tidak seberapa itu (aku sememangnya tidak boleh menyimpan makanan lama-lama, nanti boleh sahur lagi). Aku makan bertiga bersama adi dan pakwad. Manakala yang lainnya sibuk memandang laptop masing-masing. Sekali sekala mereka menyampuk. Semestinya kami ceria pakwad sudah pulang. Baru kembali dari kampung halaman bersama nahfis. Rindu untuk menyakat dia. Selama seminggu ini suasana sunyi. Tiada mangsa untuk disakat. Jadi , aku membalas dendam untuk ketawa gumbira. Bermodalkan air soya yang pakwad bawa dari kampung, kami berebut untuk membukanya. Hakim merajuk manja. Sebab, sudah 3 kali dia minta air soya dan cincau dari pakwad, tapi pakwad menggeleng. Ternyata pakwad sayang aku. Aku minta sekali, pakwad suruh buka. Tapi aku tak buka pun. Pakwad suruh buka lagi. Aku jeling Hakim, konon tak sampai hati nak buka. Pakwad pujuk Hakim. Kelakar betul dua orang tu bertekak manja. Suasana sahur ceria. Apa-apa pun, sempat juga aku merasa juadah dari Alor Setar, bertambah lauk aku. Terima kasih pakwad kerna sudi berkongsi lauk denganku. Inilah suasana yang kami suka dirumah. Masing-masing bergurau, menyakat. Saat aku sedang menulis ini, nahfis pula pulang membawa McD. Amboi, sedap nampak!!Aku harus sahur lagi. Food lover la katakan.. Sebagai penegasan yang ingin aku sampaikan disini, jangan ’moody’ sangat. Nampak buruk!!lagi pula jika seseorang yang dikatakan punya aura yang tinggi membawa perasaan amarahnya, suasana riuh bisa bertukar dingin, sunyi umpama bilik gelap dibalai Polis, bayangkan hanya kerna seorang daripada 10 membawa marah, yang 9 orang bisa terkesan sekali. Sekali sekala jika terasa ingin marah, jangan takut lepaskan perasaan amarah itu, lepaskan disini bermaksud, menukar hala marah tersebut kepada sesuatu yang lebih positif dan bukannya menunjuk-nunjuk satu dunia, semua orang bermasalah bukan? Normal lah tu!!Jadi, senyumlah selalu. Jangan segan untuk menguntum senyum. Semuanya dalam hati. Siram perasaan amarah itu sampai padam, keringkan ia agar gembira mengambil alih. Lihat, aku kembali ceria.Wallahua’lam Bissawab.

No comments: