Tuesday, September 16, 2008

Pemandangan dari udara, Bandar Simanggang.


Mercu Tanda Sri Aman, Tugu Merpati


Jika dihalusi nombor tengah pada kad pengenalanku, tertera angka 13 berdiri megah. Sebagai mercu perlambangan kepada status latar belakangku yang berasal dari Sarawak, lebih spesifik lagi di Simanggang atau nama komersialnya dikenali sebagai Sri Aman. Aku dizahirkan ke dunia menerusi kebun mulia ibuku yang berasal dari Sarawak, berbenihkan baja Kelantan dari sebelah ayah, lalu lahirlah seorang remaja dewasa yang kadang kalanya mengalami sedikit kecelaruan akibat pertembungan dua budaya dan nilai yang berbeza. Imej diatas menunjukkan pekan kelahiranku. Tugu Merpati seperti yang kelihatan diatas merupakan tempat mainanku sewaktu sekolah rendah. Kebetulan ianya terletak bersebelahan Sekolah Rendah Abg Aing. Ayah pernah 'mengantoikan' aku ketika sedang asyik 'dating' secara berjemaah disitu.


Sekadar Gambar Hiasan


Tinggal lebih kurang 14 hari sahaja lagi umat Islam bakal meraikan sambutan Aidilfitri. Sebagai Sarawakian, sudah tentunya keindahan warna dan kemanisan rasa kek lapis Sarawak berenang-renang di anak mata, berlari-lari anak dipermukaan lidah. Secara automatisnya juga, kelihatan jelas kelibat ibu yang sudah semestinya akan sibuk didapur. Bagi Sarawakian, beraya tanpa kek lapis seakan sama seperti pakai seluar longgar tanpa mengenakan tali pinggang (pandangan bersifat peribadi) Aku sendiri sudah terbau wangian tepung naik sendiri walau ibu kini berada nun jauh di Kelantan. Seperti mana anak-anak mithali yang lain, aku juga turun ke dapur untuk membantu ibu. Dalam erti kata lain, tolong tengok!!!


Semangat Benak


Menetap lama di semenanjung tidak langsung memberi kesan kepada ibu. Walau jauh mana bumi tempatnya berpijak, kampung hilir Sri Aman tetap dihati, bahasa ibunda masih tetap terpelihara, nilai budaya masih berpaut rapat, seiring dengan status Dayang yang dimiliki. Sedikit sebanyak tempiasnya mengena aku, semangat Bujang Senang itu masih mengalir deras dijiwa, sederas 'benak' di sungai Batang Lupar. Mana mungkin aku lupa pada anak buaya dikamar mandi nenek aku, mana mungkin aku bisa lupa pada keenakan rasa 'ikan terubok' dibulan Ramadhan, mana mungkin lidah ini bisa lupa pada 'ikan bulu', apatah lagi 'laksa Sarawak'. Melupakan tidak sekali, meninggalkan itu mungkin ada. (kurang kesempatan)


Nasi Dagang, sedak aahh!!!


Aku sekadar terkenang semangat lalu, sekadar menitip nostalgia lama. Andai aku rindu, masakan ibu tidak rindu, malah rindunya itu melebihi rinduku pada tanah tumpah tercinta. Itu aku pasti. Lebih-lebih lagi saat menjelangnya Aidilfitri. Bak kata P.Ramlee, 'memori lalu usah dikenang, jika dikenang air mata berlinang'. Kepada ibuku yang sering mengikuti ruang pistolberpeluru ini, anakanda mu ini punya satu permintaan, dalam sibuk-sibuk menggarap kek lapis didapur itu, jangan lupa rangkumkan sekali 'Nasi Dagang' yang juga salah satu juadah 'feveret' anak mu ini. Aku merinduimu..ting tong!!! (iklan Follow me)

8 comments:

cha said...

nyaman nya nasik dage' - kelawak.

Junaidi Asmara said...

kalau bab2 campur bahasa jadi pelik ni, kasi lah kat cha!!!
Zul, setidaknya lu masih ada benda2 yg lu boleh pegang sebagai nilai budaya.
Wa ni, nama je minang, tapi habuk pon tarak. cakap minang pandai sikit2, kampung pon takde!!! alih2 raya kat k.l, ape kes!!!

Joe Moktar said...

cha: nasi dagang nang nyaman bah..kita serupa chaaa!!!

Boy: xpe boy, kurg2 kl tu kpg lu,sume org mengidam turun kl..time raya je org2 ni xde..heeeee

Junaidi Asmara said...

kampung la sangat..
time raya penuh ngan indon/bangla je zul...
(dey tambi..saya sudah tukar address la..)

Joe Moktar said...

syukur la boy, xde bangla/indon tu lengang plak kl ni..

emi riquelmi said...

boy..lu boleh datang kg atok gua..lu tau speaking nogori kan?haha

Junaidi Asmara said...

emi: boleh tu boleh..tapi kalau speaking test MUET tu,aku igt dapat band 2 je la kot...huhu!!

Hakim Nasir said...

boy: raya ni berziarahla umah emi..sambil tu singgah ke mne2 umah n pau duit raye sekali..

emi: emiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!

ni zul tau bkn akim!!!