Monday, October 27, 2008

Belum terlambat rasanya untuk aku mengucapkan 'Happy Diwali' kepada penganut-penganut Hindu di Malaysia, walau pun aku sebenarnya tiada kawan berbangsa India, penganut Hindu. Seingat aku, dari kecil sehingga pra-dewasa begini, bilangan rakan India aku boleh dihitung dengan jari. Jika aku spesifikkan lagi, boleh dikatakan tiada langsung. Kalau difikir sejenak,

Tak Malaysia la macam ni!!

Kenalan India aku yang pertama bernama Guchan (bukan nama sebenar). Itu pun kebetulan aku terserempak dengannya di Bangsar sebulan dua yang lepas. Jika tidak, nama Guchan itu hampir langsung tiada dalam memori aku. Tetapi tidaklah termasuk di kalangan teman atau kawan. Tafsiran kawan disini ialah, teman-teman yang sering berhubung, bertanya khabar, berjumpa, berlepak bersama, atau setidak-tidaknya bergayut ditelefon, buat panggilan rindu(misscall) atau pun sekurang-kurangnya SMS .

Guchan tidak langsung termasuk dalam senarai yang aku perincikan tadi. Setidak-tidaknya ada juga seorang dari ribuan rakyat India yang mengenali aku. Walaupun hanya seorang, tetapi tetap memberi refleksi yang tersendiri apabila dia masih mengenali 'partner in crime'nya suatu ketika dulu yang mana kami pernah berkerjasama ketika masing-masing menjadi krew dalam teater muzikal 'My Bollywood Summer' sekitar 4 tahun yang lepas. Sekali imbas, Guchan hampir seiras dengan 'Big Snoop Dogg'. Apa lagi dia juga kononnya gangster besar dan 'kaki asur'.

Manakala kenalan India aku yang kedua merangkap yang terakhir ialah 'Uncle Jack' ( juga bukan nama sebenar ). Berbulan juga lamanya aku makan gaji di premis gelap beliau. Walau bagaimana pun, kehilangan misteri 'Uncle Jack' pada suatu hari yang telah aku jangka rupanya bukan mimpi. Intuisi aku tentang 'dark side'nya adalah benar sama sekali, sungguh jahat, hitam sehitam 'black money' yang sering dimomok olehnya. Sekiranya diberi satu lagi peluang untuk ketemu muka dengannya, maka rasakan 'kakiku di bibirmu Jack'!!!Sekiranya benar satu Klang itu milikmu, lu takkan lari beb!!!

Maaf, aku tidak bermaksud untuk bersikap rasis, entri ini tidak lahir atas dasar emosi. Aku percaya diluar sana masih ramai lagi individu India yang bersikap mulia serta tulus, cuma mungkin aku belum ditadirkan untuk bertemu dengan mereka. Contohnya seperti yang dapat aku saksikan sendiri di rumah terbuka Fareez tempoh hari. Aku percaya, dua individu yang aku ceritakan disini tidak langsung mencerminkan nilai serta sikap masyarakat mereka.

Sekiranya sembang berbelit itu merupakan budaya mereka, maka aku kira itu tidak menjadi masalah yang besar. Ia hampir kurang sama dengan sikap melayu yang malas, sikap orang cina yang mendominasi. Andai sikap ini adalah suatu budaya, maka kalau boleh mesti dihapuskan demi membentuk sebuah masyarakat majmuk yang dihormati. Kamu boleh katakan apa sahaja tentang masyarakat aku, kami menerima seadanya andai itu sebuah teguran yang membina. Kami boleh baiki apa yang kurang.

Namun, jika kata-kata itu dilempar berserta 'hidden agenda', maka kamu tersalah langkah. Tidak mungkin bangsa kami akan mengalah walau wujud lalang antara kami. Tidak lupa juga kepada bangsa bermata sepet, kami mengalah bukan bererti kalah. Kamu masih lagi meminta, meminta sesuatu yang sukar untuk dilepaskan. Untuk melepaskan itu mungkin tidak, tetapi berperingkat. Jika itu pun dikatakan rasis, maka kamu juga salah. Tanyalah mana-mana masyarakat sekali pun di dunia ini, siapa yang tidak prejudis dan rasis. Sudah tentu tuan tanah akan memberi keutamaan kepada anak beranaknya terlebih dahulu maka selebihnya baru dikongsi bersama yang lainnya.

Selamat menyambut Deepavali kepada seluruh masyarakat India diluar sana. Mari bangkit bersama untuk membina kesepakatan dan toleransi agar hubungan sesama kita semakin erat terjalin.

Aku kira, isu ini tidak sesekali akan selesai jika diambil kira dari perspektif bangsa. Mengapa tidak kita sama-sama kembali kepada agama kerna tiada satu agama pun di dunia yang menganjur umatnya memusuhi agama lain. Andai ditenung baik-baik, pemahaman kamu tentang agama kami pasti berubah jika kamu memilih untuk mengerti. Seorang Dhimmi itu terpelihara dari sebarang pencabulan baik dari segi hak dan juga kebebasan. Wallahua'lam Bissawab.

3 comments:

BoxxTomoi said...

Hai Joe M.,

Pelurulero itu amende .. aku terkejut tengok bro Muay tu aku.

Terima kasih kerana layari blog
Boxxtomoi & Kawanboxx.

Happy Diwali.

Ridy Anwar said...

Lepak2 Masscomm Puncak @ Burger King Sec13 Shah Alam pada hari Isnin 3/11/08 pukul 3 ptg. Anda boleh membawa siapa sahaja yang anda suka kerana itu hak anda. Semua dijemput hadir. Aktiviti datang, order makan, makan, lepak2, picture time, and ciao. owh yeah! Sebarkan

Joe Moktar said...

boxxtomoi: no problem..keep up a good work bro n update byk2 lg event2 yg ade..

ridy: tgk dulu cmne..hehehe