Monday, October 27, 2008

Apa pula selepas 4 haribulan?




Gambar kenangan semasa 'Malam Perfutsalan Graduan'


Ada apa tentang tarikh itu?

Aku ‘seriau’ untuk memikirkannya. Sementara menanti saat itu hadir, ruang yang sedang aku nikmati kini di rencahi sebaiknya. Sejak berakhirnya ‘final presentation’ tempoh hari, aku dan yang lain-lain meneruskan tradisi mingguan kami. Malam yang dikatakan sebagai ‘malam perfutsalan graduan’ begitu meriah sekali. Terima kasih kepada ‘mojo’ atas usaha keras menganjurkan acara pada malam itu walau pun khabarnya ‘mojo’ sendiri sedang bergelut dengan perasaan sendiri. Biasalah Mo, rencah sebuah pementasan. Tanpa rencah, pementasan tiada makna, tiada drama. Statik!


Bala pencinta makanan dalam perjalanan ke rumah Fareez


Kesempatan menghadiri rumah terbuka kelmarin antara sesuatu yang ditunggu-tunggu. Pertamanya, rumah terbuka Fareez di Subang, yang keduanya bertandang pula ke rumah Sofea di seksyen 3 Shah Alam. Sebagai pencinta makanan, peluang yang datang bergolek tidak wajar ditolak. Apatah lagi berkesempatan menikmati ‘lamb chop’ yang antara lainnya merupakan santapan utama dirumah Sofea. Teruja tidak terkata, daging kambing depan mata. Hah, apa lagi? Membaham santapan bak sang singa yang sedang laparlah gamaknya!


Sesi bergambar selepas makan-makan time!!!Tuan rumah, Fareez berdiri dihujung sekali sebelah kiri.

Dari kiri: Boy, emi, arip dan zizi!


Gua bersama Jason Amad Mraz


wajah-wajah gembira

Bersama puan rumah, Sofea!

Perut kenyang, mata pun layu, dari kiri: ayap, emi dan hakim.


Menjelang maghribnya, seperti selalu, aku ke Petaling Jaya menziarahi Nurul. Sementara menanti Nurul bersiap, aku tertonton sebuah rancangan realiti di Astro iaitu ‘sehati berdansa’. Teringat pula wajah bonda, semestinya bonda dikampung juga mungkin sedang menyaksikan gelek-gelek manja selebriti didepan kaca tv. Bersiaran di Astro, sebuah stesen tv yang terkenal dengan kemahiran merealitikan fantasi manusia yang sememangnya dahagakan runtunan -runtunan emosi.Terbahak juga aku gelak menontonnya. Setelah siap, aku dan Nurul terkedek-kedek menuju ke ruang meletak kereta.

Aku : kita lepak kat seksyen 13 nak? Kat situ ada KFC? Awak mengidam KFC kan?

Nurul : ok!!

Aku : tapi saya tak makanlah, awak sorang je makan k?

Kami pantas ke seksyen 13, aktiviti makan-makan berterusan pula di KFC seksyen 13 Shah Alam. Selagi boleh aku sebenarnya sedang cuba mengawal tahap pemakananku, namun, aku tertewas. aku asyik tertewas semenjak setahun dua ini. Dimeja makan, Nurul bersuara;

Nurul: siapa yang mengidam KFC sebenarnya ni? Saya ke awak? Nurul bertanya sinis..

Aku : entahlah, saya pun pelik!!Sambil aku menjilat jari..

Kami duduk lama disitu sambil berbicara perihal masa depan. Rancak sungguh perbualan kami. Ketika Nurul kelihatannya rancak bercerita mengenai perancangan masa depannya, fikiran aku menerawang jauh. Aku mula terawang-awang..

Apa pula selepas 4 haribulan?

Tidak dinafikan yang aku sangat ‘seriau’ ketika itu. Aku cuba untuk tidak terlalu memikirkannya, tetapi ia tetap juga datang menghantui emosi. Mahu atau tidak, aku harus bersedia mengambil risiko. Seperti yang selalu aku ceritakan sebelum ini, hidup merupakan sebuah pementasan yang mana skripnya sudah tertulis di ‘luh mahfuz’. Tuan pengarah semestinya tahu apa yang terbaik buat para pelakonnya. Namun, pilihan tetap ditangan kita, jatuh bangun, berjaya atau gagal tetap jua ditangan kita. Selagi kita berusaha, aku positif kepada penantian yang gembira. Andai cara fikir begini boleh dikatakan sebagai sebuah ‘escapism’, aku tidak kisah jika ia bisa jadi penawar. Wallahua’alam Bissawab.

3 comments:

Anonymous said...

terima kasih krn dtg...siot aku miss kambing..huhuhu

Joe Moktar said...

fareez: hahaha, tu la ko fareez!!!rugi dowh

ayap said...

terbaik....