Wednesday, October 22, 2008

Hasrat untuk mewujudkan sebuah band yang berorientasikan muzik rock ternyata kesampaian. Sungguh pun hayatnya seketika cuma, tetapi pelan yang dihajati terlaksanana sudah. Maka tercapai juga impian dan angan-angan untuk bergelar seorang rockstar. Maaf, aku tidak berpegang kepada falsafah drug, sex and rock and roll disini. Imej-imej yang bakal kamu saksikan seketika nanti hanyalah sebuah pementasan. Semangat untuk menjadi seorang rockstar diterjemahkan menerusi sesi photoshoot yang sengaja diadakan tempoh hari.

Kehadiran band yang tidak siap ini bukanlah untuk menggugat mana-mana band sedia ada. Jika kamu perhatikan posisi aku didalam imej, tentu sekali kamu bertanggapan yang aku ini ‘travis Barker wannabe’. Oh tidak sekali! Aku tidak tahu memukul tong drum. Memukul drum secara miming mungkin pandai. Tetapi tidaklah sepandai aku memukul bola badminton menggunakan raket jenama Yonex. Sekadar sebuah pementasan.

Hidup ini merupakan sebuah pementasan. Manakala skripnya pula sudah termaktub didalam Al-Quran dan sunnah. Sebuah skrip paling agung yang diturunkan oleh Tuhan kepada makhluk ciptaannya yang sempurna. Setiap patah ayat yang terkandung merupakan bahasa Tuhan. Tiada bahasa seindah bahasa Tuhan. Lebih afdhal andai dibaca dan dihayati berulang kali, persis sebuah dialog secara langsung dengannya.

Jika hidup bisa diterjemahkan sebagai sebuah pementasan, maka tidak salah andai kita fokus kepada peranan kita yang sebenar. Sekali sekala menyimpang itu perkara lumrah, tetapi jika asyik menyimpang berulang kali itu yang bermasalah.

Kalau asyik terbabas dari watak asal, macam mana nak jadi Rosyam Nor? Sekurang-kurangnya gagal menggondol anugerah pelakon terbaik, menyapu anugerah pelakon pembantu terbaik pun sudah cukup kiranya. Pengarah mana yang tidak naik ‘hangin’ jika pelakonnya gagal menghayati skripnya dengan baik. Susah-susah diciptanya sebuah Ummul Kitab, tetapi pelakonnya pula bermasalah. Maaf, aku tidak bermaksud untuk memberi sifat kepada tuan direktor kita, tetapi sebagai metafora kepada definisi tuan pengarah ciptaan manusia.

Orang tua selalu berpesan, dengar nasihat ustaz, tetapi usah mengikut perangai ustaz. Alang-alang aku punya sebuah medium atau ruangan sosial aku sendiri, apalah salah aku memberi peringatan. Agar kelak peringatan itu bisa aku jadikan sebagai sandaran untuk aku bermuhasabah sendiri. Aku sebetulnya amat gemar memerhati tingkah laku manusia. Jika diberi peluang untuk duduk sendirian, aku lebih gemar melepak dimana-mana tempat, asalkan aku berpeluang melihat gelagat serta karektor manusia.

Namun, fasa untuk aku bereksperimentasi kepada kenikmatan dunia sudahpun aku tinggal jauh nun dibelakang tanpa ada sedikit pun rasa untuk kembali merasai. Lagi pula, aku seakan sudah tidak selesa lagi untuk bermenung seorangan. Takut nanti dilabel sebagai seorang yang misteri pula. Tetapi sifat misteri itu masih relevan untuk dikekalkan. Aku memang serius dalam ini.

Kepada yang masih mencari-cari jalan, usah bingung memikirkan sebuah remedi. Dalam dunia ini, memang kita terdedah kepada pelbagai cara yang kononnya akan membawa kita ke syurga. Tetapi itu semua hanya sekadar ilusi. Bukan hakikat. Dalam dunia yang penuh ilusi, bintang dilangit pun kita mampu gapai, bulan terang pun bisa nampak diriba. Harus kita ingat, kesan kepada sebuah akibat itu merupakan sebuah tragedi . Renungi bait-bait seperti dibawah:

TUJUH PULUH TIGA pintu,
TUJUH PULUH TIGA jalan,
Yang sampai hanya SATU jalan,
Ribu-ribu margasatua,
mencari raja si Muraq,
Yang sampai hanya TIGA PULUH!

Sebagai remedi, manusia selalunya akan memilih salah satu dari pintu masuk jalan-jalan tersebut. Namun hakikatnya, hanya wujud satu jalan sahaja iaitu sunnah, manakala selebihnya merupakan jalan mati. Manakala 30 merupakan kata kunci sebagai penyuluh untuk kita menjejaki sunnah, iaitu bersamaan dengan 30 juzuk dalam kitabullah. Kata kunci yang sudah bocor sekian lama dipasaran. Namun kita masih lagi belum menghayatinya.

Banyak yang sudah bocor! Hatta soalan di Alam Barzah kelak juga sudah lama bocor. Soalan yang lazim kedengaran dari mulut pak lebai atau ustaz-ustaz iaitu;

Malaikat datang bertanya, 'Marrobbuka?' (Siapa Tuhan kamu?)

Jawapannya, tidak perlu aku bagi tahu. Semua orang tahu. Malah, masih ramai tidak ambil peduli. Perkara yang dianggap remeh oleh sesetengah dari kita termasuk aku. Tidak cukup dengan itu, ada juga yang sanggup memerah kepala, menodai soalan-soalan dari Malaikat. Aku teringat tentang teka -teki seorang teman ketika bersekolah dahulu.

Teman: Apa yang engkau akan jawab bila Malaikat datang bertanya. 'Marrobbuka?' (Siapa Tuhan kamu?)

Gua: Lalu aku dengan lurus bendulnya berkata, 'Allah!!!'

Teman: Jawapan engkau salah!!Tegas kawan gua..

Gua: Sambil menggaru kepala gua bertanya balik, habis tu apa jawapannya sengal??

Teman: Bersama aras keyakinan yang tinggi, teman gua menjawab..

Sudah gaharu,
Cendana pula,
Sudah tahu,
Bertanya pula!!'

Maaf, aku tidak bermaksud untuk berkomedi disini. Sekadar sebuah cerita benar yang suka untuk aku kongsi bersama. Mungkin ramai antara kamu yang mengetahui tentang cerita berbentuk picisan murahan sebegini.

Atas pengalaman-pengalaman yang sudah, aku mempelajari banyak perkara. Aku banyak belajar tentang tingkahlaku manusia, tentang pementasan dan juga lakonan manusia. Aku melihat turun naik, jatuh bangunnya seorang manusia. Aku juga mengerti akan fasa-fasa yang dilalui oleh sesetengah dari mereka. Bermula saat mereka tidak kenal dunia, berterusan sehingga saat mereka rasa mengenal dunia, berterusan lagi sehingga saat mereka rasa dunia itu milik mereka, sehingga suatu saat mereka teraba-raba dalam kegelapan, mencari arah dalam suluhan. Selalunya aku hanya tersenyum didalam hati jika terlihat pementasan dari kelompok-kelompok ini. Ingat, kesan dari sebuah akibat ialah tragedi. Suatu tragedi yang tidak wajar berulang.

Sehingga kini aku masih lagi memerhati, masih lagi mencari, masih mempelajari tentang hakikat sebenar sebuah pementasan. Wallahu’alam Bissawab.

Disini aku paparkan sekali sebuah pementasan menerusi imej-imej yang lahir dari sesi ‘photoshoot’ tempoh hari.


Susah jadi 'Rockstar' yang kena melompat mengangkang begini!!


Imej-imej yang lahir atas nama pementasan. Semestinya aku merindui mereka. Sekuntum senyuman yang manis lagi manja aku tujukan khas buat Emi, Zizi, Iewa dan Hamna. Tanpa kerja keras mereka, aku tidak akan duduk senang sambil memanjai diri di laman ini. Semoga tercapai cita-cita bersama untuk ke majlis anugerah dekan.Perjalanan aku berehat disini.

8 comments:

Anonymous said...

lu mmg rock zul...:P

Joe Moktar said...

Gua x rock beb!!!

emi riquelmi said...

terbuhak!

HajarAznam said...

Mencari yang satu lagi sukar dari mencari maut.
Mengikut yang satu itu lebih mencabar dari mengikut tiga kepala

Hakim Nasir said...

chantek gamba nieh,kena bg credit dkt photographer nieh

Joe Moktar said...

emi: terBOHOK weh!

hajar: maut adalah rahsia Tuhan kan Hajar, manusia tidak lari dr melalui simpang-simpang seblum sampai ke jln yg satu..terokalah bersama ye..

Hakim: ye la kim, lupe nk bg credit kt ko..thanx bro!!!

Anonymous said...

memukul bola badminton menggunakan raket jenama Yonex ????


aduhh...ini kalau nampak di abg halim kita ni surely die buang jauh jer YONEX tuu..hahaha..dah tentu dgn ASHAWAY kegemaranya itu...ngeh..ngeh..ngeh..

Joe Moktar said...

aduhaidunia: itu la, nampak kat abg halim ni mengamuk org tua tuh!!