Tuesday, November 25, 2008

Kepada peminat keris melayu, jangan lupa singgah ke Muzium Shah Alam untuk menyaksikan sendiri senjata magis yang diberi sifat keramat oleh bangsa melayu. Terdapat kepelbagaian jenis keris yang datang dari kepulauan nusantara.

Ada acara lelong sekali!!!

Kebetulan ketika sedang menghirup Limau ais petang semalam aku didatangi seorang tua. Seorang tua berserban yang menghadiahi aku sebuah Yasin. Menurut mesej yang dihantar oleh mesin radarku, kedatangan seorang tua itu hanyalah sekadar perziarahan biasa. Sekadar menyampaikan atau 'tabligh'.

Aku sekadar tunduk sambil tekun mendengar. Seorang tua berkata, 'Sebagai seorang Islam kita jangan lupa mengamalkan bacaan ayat suci al-Quran, sebuah kitab suci yang nyata bukan ciptaan sebarangan malah diturunkan oleh pencipta buat panduan sekalian manusia, jadikan amalan membaca surah Yasin sebagai suatu kebiasaan'.

Surah Yasin ini besar sekali fadhilatnya, apa anak masih ingat suatu kejadian ketika Rasullullah dikepung oleh pihak musuh? Seorang tua bertanya..

Aku menggeleng kepala.

Lalu lebih kurang seorang tua berkata, cuba anak belek surah Yasin ini dari ayat 1 hingga 16..Fahami maksudnya betul-betul!!!

Insya'ALLAH pakcik!! ujarku.

'Ayat inilah yang dibaca Rasullullah ketika itu sambil bertawakal lalu dengan izin Allah, semua musuh yang mengepungi Rasullullah tertidur lena'!Balas seorang tua.

Akhir sekali, seorang tua sempat berpesan sebelum beredar, 'sampaikanlah kepada manusia itu walaupun sekadar satu ayat'!!!

Aku hanya terdiam sambil berfikir dalam. Terima kasih seorang tua!!!

No comments: