Thursday, March 12, 2009

Diskusi tentang agama merupakan isu yang paling sensitif untuk di bicarakan. Apatah lagi jika isu itu diperdengarkan disebuah negara kecil yang diberi nama Malaysia.

Sentap benar gayanya mukadimah diatas, tapi serius, ia memang sensitif!

Bertambah sensitif jika tiba-tiba suatu hari yang sudah pun berlalu itu ada seorang gadis genit yang cantik idaman semua jejaka menyapa kamu mengajak makan tengahari bersama menerusi email. Wajah yang tenang bak sungai Batang Lupar ini tiba-tiba berkocak seolah-olah dilibas ekor Bujang Senang.

"i nak belanja u lunch tengahari ni, i tak tau nak lunch dengan siapa, lagi pun ada something nak tanya u ni..."

Dalam situasi yang sebegini tegang, maka bak Rosyam Nor si lelaki yang 'not so tall, dark and hansome' itu tadi berpaling ke arah kiri lalu memberikan respon tanda setuju hanya dengan menganggukkan kepala. Tahap keperasanan ketika itu dikesan sama saing dengan Benjamin Button.

Ketika makan tengahari, masing-masing duduk bertentangan antara satu sama lain. Mata bertentang mata. Dalam hati lelaki yang dikatakan 'not so tall, dark and handsome' itu mula berbisik nakal sesuai dengan fitrah lelakinya, "..bersungguh benar pancaran sinar mata gadis ini, mesti nak confess something ni.."

haa, kenapa ni..? ada hal apa..?

i ada hal sikit nak tanya pendapat u..tu pun if u tak kisah la kan..?

hal apa?

u jangan ambil hati tau, kita open ok..? i just nak share something dengan u..

ok..!

kenapa di Malaysia ni, if seorang Kristian itu nak kahwin dengan Muslim, yang Kristian tu kena convert, kenapa tak yang Muslim tu yang convert..?

kenapa u tanya soalan ni..? susah i nak jawab..

tidaklah, kalau u tengok dekat Indonesia, Kristian dengan Muslim boleh je kahwin campur as long as couple tu tolerate with each other, plus their family also accept their marriage as well..?

macam ni lah, u kena faham yang agama Islam merupakan agama rasmi negara Malaysia, kalau dah diwartakan sebagai agama rasmi sudah tentu perlembagaan mengenai beragama digubal seiring dengan kepentingan Islam..itu baru sudut perlembagaan negara, belum lagi ditambah dengan hukum Islam yang mengharamkan umatnya dari keluar agama, sekiranya murtad boleh dihukum bunuh..!

tetapi dimana pula kebebasan beragama itu, sedangkan kami sendiri pun takut diberi punishment oleh Tuhan kami jika kami yang kena convert..! totally unfair for us..

u tak boleh cakap macam ni, u kena faham apa definisi kebebasan beragama itu! kebebasan itu bukan bermakna u bebas membuat apa sahaja, kebebasan itu tidak bermakna u boleh menganut atau bertukar agama sewenang-wenangnya tapi, macam yang i cakap tadi agama Islam itu agama rasmi, jadi pihak pemerintah yang ditunjangi oleh Muslim perlu memastikan kesucian agama Islam itu dipelihara..kenapa ni..? cuba u cerita betul-betul..?

boyfriend i kan Melayu, just in case kami kahwin nanti takkan i nak convert Islam..?

ok, kalau betul u takutkan punishment dari Tuhan u, u sayang dan patuh pada agama u, kenapa u tak sacrifice, in stead of u kahwin dengan boyfriend u, baik u pilih agama u sendiri, bukankah itu lebih baik dan u sendiri pun tak akan dapat punishment..so, tak ada isu bukan?

u jangan ambil hati, i sekadar bertanya sahaja, sebab kadang-kadang memang i rasa tak puas hati..

i tak ambil hati, i pun faham situasi u kan..tapi i rasa kalau u betul-betul patuh pada agama u, kenapa u tak tinggalkan boyfriend u demi agama sendiri..u masih juga nak dua-dua..sama juga boyfriend u, kalau betul dia sayangkan agamanya, dia patut dahulukan agama..u pun sama so masing-masing tak akan ada isu..betul..???

sebenarnya, parents i tak kisah kalau i convert to Islam, cuma i saja yang tak nak sebab takut nanti i nampak macam bermuka-muka dengan Tuhan..

parents boyfriend u macam mana?

parents boyfriend i ok dengan i..we all dah plan nak kahwin dah pun and family dia pun tak kisah..

really..? so, maknanya u akan convert Muslim lah nanti..??

no lah..!!! i takkan convert, tapi boyfriend i yang akan convert..parents dia tak kisah..

huh!!!

maybe we all akan move to Australia or Singapore, then after 3-4 years baru balik sini..

???

4 comments:

Anonymous said...

maka nyer boyfren dier tidak mempunyai iman yg kuat lah tu...adoi...cinta itu buta.
maka usahlah bercinta dgn org berlainan agama kalo kite rase tak ckop kuat...mcm wa relax...white chix utk maen...haha...

Joe Moktar said...

cinta tu mmg buta fan, wa yg x cinta pun hampir buta..lu jgn mcm2 fan, wa risau lu mnambahkan bilangan anak yg x knal bapak je kt sne..afannnnnnnn...kte chill je fan..haha

Anonymous said...

gile ape..ade jugak parents yg mcm tu...

takut weh duk mesia cenggini..nnt anak2 masa depan kite ni camna laa nnt..

mintak berlindung laa dgn Tuhan Sekalian Alam..

Joe Moktar said...

shahrul: ntah, realitinya cenggitu lah.tu bru satu, kt luar tu ramai lg kot.nak kebebasan sgt sampai pegangan pun xde.biarlah sejahat mne sekalipun kan, tp mintak jauh sgt2