Sunday, March 22, 2009

Kalau masuk bab politik, orang melayu memang jaguh. Aku kurang faham mengapa orang kita asyik bertempik teriak bersorak kononnya memperjuangkan hak melayu. Sana sini kita lihat ada saja figura ala perwira bangsa bangun mempertahankan hak melayu kononnya.

Isu yang sama sejak berdekad di ulang berkali-kali. Isu yang aku rasa tidak akan berkesudahan sampai bila-bila. Sebagai seorang yang jahil sangat tentang senario politik semasa di Malaysia, aku kira isu ini akan tetap menjadi isu yang sama setiap kali menjelang apa-apa pemilihan atau pertukaran kerusi dalam tampuk pentadbiran.

Aku tidak menidakkan tentang isu hak orang Melayu kerna sebagai Melayu aku juga seperti orang Melayu lainnya yang mahu hak Melayu bumiputera ini terus terpelihara. Cuma kadang-kadang siulan para politikus ini kedengarannya tidak lebih sekadar siulan yang kosong. Siulan bersifat retorik yang disengajakan untuk kepentingan politik masing-masing.

Siulan begini sangatlah tidak merdu pada pemikiran cetek aku.

Orang Melayu umumnya sudah sedar akan hak mereka, cuma mengapa tidak difokuskan bagaimana untuk memperkasakan bangsa Melayu itu sendiri. Diluar sana berapa ramai lagi orang Melayu miskin, berapa ramai lagi yang masih menganggur bak menunggu rezeki turun dari langit, berapa ramai lagi Melayu direkrut sebagai Mat Rempit. Belum lagi dicampur dengan kes penyalahgunaan dadah dan sebagainya.

Malah Mat Rempit pun tahu akan hak-hak Melayu.

Tapi apa gunanya bersiul kalau survival bangsa semakin terancam. Aku secara peribadi memang tabik dengan politikus yang jujur cuma kadang-kadang aku terperasan senario politik orang Melayu lebih fokus kepada mempolitikkan sesuatu lebih dari memperjuangkan. Perjuangan bukan untuk bangsa, tetapi perjuangan untuk kemasyuran politik semata-mata.

Cuba lihat isu apa yang tidak dipolitikkan, dari sukan, pendidikan hingga ke isu agama malah isu penggunaan bahasa ibunda sendiri pun dipolitikkan. Itu belum lagi dicampur mainan politik warung kopi. Kasihan budak-budak sekolah yang nak belajar, belajar sains dan matematik pun susah, sekejap itu, sekejap ini.

Sebelum budak-budak sekolah ini bertukar fikiran menjadikan Mat Rempit sebagai karier, ada baiknya para ilmuan dan politikus duduk semeja mencari jalan penyatuan, mencari formula untuk memperkasakan bangsa.

Mandat yang diberi bukan tiket untuk memperkasakan diri sendiri, kemenangan yang diperoleh bukan untuk dirai tetapi itu semua tanggungjawab berat lagi besar. Seharusnya kita sedia maklum yang bangsa lainnya terutama yang bermata sepet akan terus mengintai peluang, mencucuk duri perlahan-lahan, menabur wang kertas ke muka kita lalu akhirnya kita yang duduk tersembam dibumi sendiri.

Sampai bila kita hendak bersultan dimata, beraja dihati sedangkan dalam poket ketandusan 'money'.

Mungkin kita terlalu selesa dibumi sendiri sampai bila kita berlari, kita tidak perasan wujudnya orang kedua dibelakang. Hakikatnya orang kedua sudah tahu tahap lajunya larian kita, dan bila-bila masa sahaja bersedia untuk memintas. Sebelum kita dipintas diakhir garisan penamat tersebut, adalah lebih molek jika kita terus mencari formula bagaimana untuk terus kekal dihadapan sambil memerhati gondola-gondola dibelakang.

Kita tidak perasan yang sebenarnya larian kita perlahan, kerna kita terlalu selesa. Bukan sahaja selesa, malah bersiul lagi sambil menyanyi lagu girang. Tidak cukup dengan itu, bakar rokok sebatang sambil berlari.

Sebelum kita betul-betul pancit dan melayu baik minum Tongkat Ali Power Root segera!

Gua pun nak minum Tongkat Ali ni, tapi Tongkat Ali yang sedia ada ini tak cukup ampuh la brader, carilah formula baru untuk orang yang melayu macam gua ni sebab kalau lu suruh gua carikan sendiri, baik gua je jadi 'pusher' Tongkat Ali, baik gua ganti lu brader!

Gua perlu lu, lu perlu gua! Tapi tak 'mutual understanding' jika gua je yang terhegeh-hegeh 'support' lu, tapi lu minum Tongkat Ali Baek Punyer sorang-sorang sambil sorok-sorok di Mahligai Astakona lu!

Yang lu orang pentingkan cuma orang lain yang bakal rampas tempat lu. Kami bagaimana, takkan nak rampas hak kami?

No comments: