Wednesday, April 29, 2009

Another Robbing Method

Seorang daripada rakan pejabat telah menyaksikan satu percubaan untuk merompak namun percubaan itu dikhabarkan gagal.



Lokasi: MMB, Jalan Taiping, Klang.

Modus Operandi: Seorang wanita yang kelihatan Melayu wajahnya akan membuang 'notes RM1.00' berhampiran tayar kereta. Selepas membuang wang kertas tersebut, dengan riak wajah tidak berdosa wanita tersebut akan mengetuk cermin kereta terbabit kononnya untuk memberitahu prospek mangsa yang berada didalam kereta.

Wang tercicirlah konon-kononnya.

Selang beberapa minit selepas itu, akan datang pula beberapa orang lelaki mengetuk cermin kereta juga akan menyatakan perkara sama. Lelaki-lelaki 'Arabian, Moroccan type' ini khabarnya datang secara berkumpulan. Prospek mangsa akan dirompak secara pantas sejurus membuka pintu kereta.




Moral: Kini, untuk menjadikan jenayah sebagai satu karier tetap memerlukan seseorang bakal penjenayah itu melalui silibus yang telah ditetapkan oleh badan induk bala penjenayah dunia. Antara kriteria tetap untuk 'survive' ialah kemampuan seseorang penjenayah itu untuk menampilkan mutu lakonan mantap kepada 'audience', atau 'target market' mereka. Prospek mangsa selalunya mudah tertipu dengan mutu lakonan cemerlang yang mereka pelajari ketika di akademi dahulu.

Selain itu, aku juga diberitahu khabarnya untuk menjadi penjenayah kelas A, mereka wajib lulus dengan cemerlang subjek 'Marketing'. Ini penting bagi memudahkan gerak kerja mereka kerna sebelum mula beroperasi disesuatu kawasan, mereka perlu mengambil kira beberapa faktor penting seperti potensi keuntungan sesuatu kawasan serta persaingan yang bakal mereka hadapi nanti.



Kepada pembaca yang budiman, jangan sangka air sungai yang tenang itu tiada Buaya, jangan nilai sebuah buku itu dari kulit luaran sahaja, jangan pandang sebelah mata kerna mereka ada dimana-mana, mereka sedang memerhatikan kita.

'Mencegah itu lebih baik dari merawat!'

No comments: