Tuesday, April 28, 2009

Khabarnya Buakaw Por Pramuk, Yodsanklai Fairtex dan John Wayne Parr bakal berkampung di Malaysia sedikit masa lagi. Jika benar bagai dikata, maka Malaysia bakal mencipta sejarah tersendiri. Aku hanya garu kepala antara suka dan kesima. Aku tabik dengan visi bakal penganjur yang berani mengundang jagoaan tersebut. Sememangnya untuk mengundang mereka pasti ibarat membakar duit dalam poket sendiri.


Yodsanklai Fairtex


Pernah juga aku bertanya Tuan Mussadik editor BoxxTomoi mengenai hal ini dulu. Menurutnya, untuk membawa masuk Buakaw sahaja mencecah puluhan ribu ringgit. Kena ingat, puluhan ribu itu hanya untuk membawa masuk sahaja dan tidak termasuk perbelanjaan yang lain.

Tabik 'spring' kepada mereka.


Buakaw Por Pramuk


John Wayne Parr (hujung sebelah kiri)


Aku tabik kerna faham yang sukan Muay ini bukan seperti sukan-sukan utama yang lain yang kita pasti ada peminat fanatiknya. Malah, aku percaya tidak sampai suku pun populasi dalam masyarakat Malaysia yang mengenali jagoan ini melainkan jika mereka merupakan peminat tegar sukan Muay. Mereka juga bukan bintang filem. Sebab itu sukan Muay hanya popular di daerah tertentu sahaja, itu pun yang bersempadan dengan siam.


Sayang jika jagoan dunia turun tetapi 'crowd' kurang.




Nota kaki: Sumber daripada Muay Thai Tiger dan Boksing Kelate

No comments: