Sunday, April 5, 2009

Sesi pertemuan satu sama satu semalam membawa aku kepada sebuah cereka. Kamu juga mesti tahu, mungkin?

Sebuah kisah mengenai seorang gadis buta yang bernama Julie. Tiada sesiapa dalam hidupnya kecuali kekasih hati iaitu si Rumi. Alkisahnya, si Julie berasa bahagia dipertemukan dengan Rumi. Julie yang buta kedua-dua belah matanya di tatang bagai minyak yang penuh oleh Rumi.

Rumi sentiasa hadir menemani Julie, baik dikala senang mahupun susah. Rumi ikhlas sehingga tidak sekalipun pernah dia bersungut biar pun gadis yang ditatang itu tidak normal seperti gadis-gadis cantik yang lain.

Julie memang 'hot', kurangnya Julie hanya kerna tidak boleh melihat. Rumi pula tidaklah sehensem mana, tapi jiran-jiran sebelah rumah pernah cakap yang Rumi ni 'not so tall, dark and handsome!!!'

Bersyukur kerana dimanjai sedemikian rupa, Julie bersumpah, 'suatu masa kelak sekiranya aku bisa melihat lagi, aku hanya ingin melihat engkau Rumi, aku hanya mahu menjadi suri hati mu!!'

Soo sweettt!!!

Kata-kata manis Julie membuatkan Rumi tersenyum lebar, sehingga ke telinga Rumi menguntum senyum sehingga termimpi-mimpi melangkah ke gerbang perkahwinan. Sebagai lelaki yang sudah akil baligh dan berumur 27 tahun, Rumi hanya mampu bersabar.

Setelah menjalani rawatan, Julie akhirnya boleh melihat semula. Betapa berbunganya hati Julie kerna bisa melihat dunia semula. Maka, Rumi bakal menjadi insan pertama yang ingin ditatapnya. Peluang melihat Rumi adalah suatu yang ditunggu-tunggu oleh Julie.

'Sesudah engkau melihat aku, sudikah engkau menjadi isteriku???' Kata Rumi kepada Julie. Julie kenal suara itu, tanpa berlengah Julie berpaling ria ke arah belakang namun lara seketika kerna pria yang selama ini ditunggu rupa-rupanya seorang yang buta.

Julie hanya berdiam diri, kelu lidah tanpa suara. Rumi akhirnya ditinggalkan sendirian bersama titis air mata. Julie pula tidak dapat menerima hakikat si Rumi ialah seorang buta. Maka tinggallah Rumi bersendirian tanpa teman diwaktu laranya. Sunyinya sendiri, gelap pula pengganti teman.

Maka kecewa menonggenglah Rumi namun masih bisa bersabar atas ketentuan ilahi. Bak kata Rosyam Nor di LRT dalam K.L Menjerit, 'kalau dah jodoh, tak kemana!!!'. Kata-kata Rosyam Nor benar-benar memberi kekuatan kepada Rumi.

Suatu hari, Julie mendapat sepucuk surat. Ternyata, surat itu datangnya daripada Rumi. 'Aku harap engkau jagalah diri baik-baik, jagalah juga kedua-dua belah matamu itu elok-elok kerna sebelum mata itu menjadi milikmu, ia kepunyaan aku sebelumnya.'


Hakikat

Beginilah cara otak manusia bertukar apabila status berubah. Tidak ramai yang mengingati saat jatuh dan bangun, tidak ramai yang mengingati dengan siapa mereka bersama ketika perit sempit suatu ketika dulu.

Sebelum kita meneruskan niat untuk bercakap tentang sesuatu yang menyakitkan maka ingatlah mereka-mereka yang bisu.

Sebelum kita mengeluh kerna tidak cukup makanan, maka ingatlah mereka yang miskin lagi papa kedana.

Sebelum kita komplen tentang suami atau isteri, maka ingatlah diluar sana terwujud sekalian manusia yang menangis kepada Tuhan agar dipertemukan dengan cinta.

Kurang kasih sayanglah tu!

Sebelum kita merungut tentang kehidupan maka jangan dilupa ada insan-insan lain yang terlebih dahulu dijemput Izrail. Rajin-rajin dendangkan lagu ini, 'bila Izrail datang memanggil, jasad terkujur dipembaringan, seluruh tubuh akan menggigil...'

Sebelum kita merungut kerna terpaksa berjalan jauh merentas laluan sesak untuk ke tempat kerja maka ingatlah mereka-mereka yang hanya berjalan kaki.

Dan apabila kita merungut tentang letihnya berkerja, maka ingatlah mereka-mereka yang menganggur, mereka yang kurang upaya serta mereka-mereka yang begitu mengharapkan mereka berada di posisi kita.

Serius, aku tak ihklas berkerja semalam. Kepala duk asyik ingat tilam!

Tetapi, sebelum kita merancang untuk menyalahkan orang lain akibat ketidakpuasan hati maka ingatlah, tiada siapa yang sempurna. Kita hanyalah makhluk lemah yang sering melakukan dosa.
Apatah lagi jika kesalahan seseorang itu hanya kerna tersalah parking.

Konon-kononnyalah.

Gua baru terkena, terselit sehelai kertas putih comel dihiasi tulisan berwarna pink di wiper depan kereta gua. Indah benar penggunaan ayat, serta corak tulisannya. Berbunyi lebih kurang begini:

Woi bodoh!
lu igt parking lu punye sorg ke ha?
jgn sampai kete lu kene calar!!!

Pukimak hanjing!!!
Parking tepi2 la Pantek...

Dan apabila kita melalui saat-saat getir begini, maka cuba-cubalah senyum lebar sehingga ke telinga, pergi ke beranda dongak ke langit, tarik nafas dalam-dalam kemudian hembus. Sekali sekala rajin-rajinlah jeling ke luar jendela manalah tahu terserempak dengan sasterawan negara yang menulis nukilan cinta seperti yang diatas.

Beliau bernasib baik tidak terserempak dengan aku ketika menukil bait-bait cinta diatas, beliau juga mungkin rasa aku bernasib baik tidak bertemu dengannya ketika itu. Tapi aku harus rasa yang beliau lebih bernasib baik tidak bertemu dengan aku dan harus waspada yang nukilannya itu tidak relevan langsung memandangkan aku meletak kereta ditempat yang betul.

Tempat parking didalam kotak, aku tidak park diluar kotak!Dan aku memang sedang marah!!!

Ke ada kawan-kawan saja nak dajal gua nih???

5 comments:

Anonymous said...

bro...kalo bro dah parking dalam kotak...
konfem bro..konfem lu dah kena dajal ngan member..

wakakaka

Joe Moktar said...

shahrul: Hahaha..hrp2nye member2 la tu..

apa punye member daa!

hahaha

wawad said...

ok la zul..aku ngaku la...tulisan cantek menggunakan ink kaler pink tu memang tulisan aku..hg pun satu...

Joe Moktar said...

wawad mungil: owh, kt public jugak hg nk ngaku..

ari tu aku antaq Tiger Man Ketak p cekik tengkuk hg x mo ngaku..

nyaris2 Man Ketak nk karate laptop hg, ugut buang bantal peluk hg, ugut nk sorok henset hg..

nasib baek akimoi dok ada duk pujuk2 manja Man Ketak aka Mr Muscle!!!

Hakim Nasir said...

olo olo2 Man,meh sini meh meh.