Friday, May 15, 2009

Antara senyum dan titis air mata

Ternyata aku rindu.

Senyum dan air mata adalah dua unsur berbeza. Namun siapa sangka kedua unsur ini merupakan pasangan paling ideal sekali. Sana sini aku lihat manusia senyum, sana sini juga terdapat manusia meratap bersama titis air mata. Kedua-duanya saling berlawanan antara satu sama lain. Siapa tidak mahu menguntum senyuman yang manis, senyum itu khabarnya perlambangan kepada sebuah hati yang luhur, itu pun jika ikhlas.

Air mata pula perlambangan kepada sekeping hati yang lara, hati yang gundah gulana, atau hati yang ditimpa musibah. Sebagai contoh, jika kita berpaling ke Palestina, mata-mata yang memandang tidak dapat tidak pasti bisa merasa kesedihannya. Cukup hanya dengan genangan air mata, kita tahu betapa berat bahu yang terpaksa dipikul.

Ternyata aku rindu.

Aku rindu pada setiap senyuman yang manis, senyuman yang ikhlas, senyuman yang suci. Manakala titis air mata hanya jika difikirkan perlu sahaja. Alangkah manisnya jika seorang lelaki mengalirkan air mata. Apatah lagi, titis tangisan itu lahir dek dirangsang oleh sesuatu yang meruntun jiwa.

Senyum dan air mata zahirnya berbeda. Tampak tidak cocok, namun jika difikir sehalus-halusnya, kedua unsur ini merupakan pasangan yang sejati. Pertembungan antara kedua-duanya bisa mencetuskan momen-momen yang hebat.

Ternyata aku benar rindu.

Rindu pada perkongsian antara keduanya. Pertembungan antara senyum dan titis air mata amat jarang berlaku. Maka beruntung pada pihak yang pernah merasa, sedang merasa dan bakal merasa. Cetusannya melahirkan imbangan yang begitu harmoni sekali.

Dan jika berlaku, ternyata dunia ini seakan kamu yang punya. Alasan padu mengapa aku harus rindu. Ternyata, aku memang rindu.

Saat kejauhan dari keluarga, air mata senang benar membasahi pipi. Kerinduan yang tidak terperi mengundang lara dihati. Namun apabila berkesempatan untuk menemui, bukan hanya senyuman terukir dibibir, malah air mata menitis sekali. Tidakkah itu sebuah momen yang hebat.

Perlambangan kepada sebuah kebahagiaan yang abadi.

Sambil kita mencari senyuman, jangan lupa pada air mata. Senyuman tanpa air mata belum tentu menjamin sebuah kegirangan. Air mata tanpa senyuman, pasti berbekas dihati. Gabung antara keduanya, hidup ini indah sekali. Sekali merasa pasti kepingin lagi.

Sungguh melankolik gua malam ini.

Nurul kata badan gua macam Awie, tapi jiwa gua Anuar Zain. Gua kata, kalau jiwa gua halus tidak mengapa, jangan orientasi gua yang halus.

Ya Allah, tak tidur lagi? Tiba-tiba terdengar seperti suara bonda menyapa. Bila sudah 27 tahun begini, kena dengar nasihat orang tua. Jatuh hukum derhaka nanti, jadi Malim Kundang.

2 comments:

Anonymous said...

hai abg awie..

hahaha...statement tunang lu bro memang mencengkam jiwa..!

caya lah..!

Joe Moktar said...

Sharul: haha..

kdg2 tu hati xboleh keras sgt.betul x?sekali2, layan perasaan yg menebuk jiwa tu indah.

nnt Awie dgr dia marah, x pasal2 gua kena langgar nanti, x lepas wangsa maju tau..