Sunday, June 21, 2009

Gomen

Semasa meneliti senarai jawatan yang ditawarkan dalam portal rasmi SPA tempoh hari, dengan rasa penuh syahdu aku terkesima lantas pening lalat memikirkan bahawasanya wujud juga jawatan sebagai 'Peniup Kaca'.

Peniup kaca?

Entah apa deskripsi atau skop kerjanya juga aku tidak tahu. Tertanya-tanya juga, bagaimana agaknya bidang tugas sebagai pegawai peniup kaca. Aku hanya mampu membayangkan yang seseorang itu sedang meniup kaca.

Jika difikirkan, jenuh juga hendak meniup.

Tak kisahlah, janji kerja bukan? Bukan senang dapat kerja Gomen. Itu kata-kata yang sering kita dengar bukan. Setakat kabel besar lidi, maka bertemuduga itu hanya sekadar memenuhi tuntutan kuotalah gamaknya.

Aku bagaimana?

Besok aku juga bertemuduga di Putrajaya, di Kementerian Sumber Manusia. Alang-alang dapat peluang, aku redah saja. Dapat atau tidak, itu rezeki. Maka tidak salah memasarkan diri agar dibeli oleh pihak Gomen. Orang Melayu, bertepuk tanganlah kalau dapat kerja gomen.

Tapi bukan sebagai peniup kaca!

Pernah dengar PTD gred Diploma?

Kalau ada gua nak? Jika sudah tertulis di Luh Mahfuz gua kerja gomen maka gua akan kerja gomen. Wallahua'alam Bissawab.

2 comments:

Cool said...

la zul,xtau lu nk interview...
klo x bleh gua tlg,sepupu gua kerja
kt HR putrajaya tu..trlambat plak

Joe Moktar said...

laa, ye ke cool.xpe bro.ade rezeki x kemane..betol x?