Tuesday, June 23, 2009

Lelaki yang bisa menahan kemarahan adalah lelaki tulen, apatah lagi jika memaafkan. Aku adalah bangsa yang bisa menahan emosi namun bila aku sendiri menyaksikan bagaimana muka dicemar dengan air longkang boleh pula menelan setitik air longkangan tersebut bikin aku jadi lagi kagum.

Salute!

Andai dihumban bangkai hidup ke laut sekalipun mana bisa membeli air muka yang terselia cantek. Andai disumbat dalam karung guni lalu dihumban di Janda Baik atau pun Genting Sempah sekalipun tidak mungkin boleh membayar harga yang diragut.

Solusi?

Hukum syarak kata 'Tiger'!

Diplomasi kata seorang lagi 'Tiger'!

Kita ambil kedua-dua sekali kata 'Tiger Jeneral'!

Aku salute bukan kerna wira yang menang, tidak juga bangga yang akhirnya si wira tunggal itu berjaya membuat kerja dengan licin tanpa meninggalkan kesan. Tapi sifat untuk bersedia memaafi antara satu sama lain itu yang aku kira tiada harga. Yang dizalimi memberi tawar satu harga baru kepada kehilangan sebuah harga yang sudah diragut.

Harga kepada sebuah kemaafan yang sukar untuk diberi dan perit untuk ditelan!

Andai ikut emosi, muka itu tidak akan jadi manusia lagi. Aku pastikan muka itu pakar surgeri pun tidak berani rawat.

Itu aku, dan aku tidak keseorangan!

Kadang-kadang kita rasa kita cukup penyabar sehingga kita bertemu dengan situasi yang mencabar kesabaran kita. Drama yang diarah semalam memberi aku pelajaran bagimana sifat memaafkan itu bisa menjadi penawar hati paling ampuh sekali. Masakan tidak, berperang dengan hati sendiri lebih sukar berbanding perang sesama manusia.

Ikut hati mati, ikut rasa binasa!




4 comments:

Aziziorama said...

zul nape zul?smalam..

Joe Moktar said...

azizi: xde pape zi, sje bikin drama sikit..

emi riquelmi said...

lain mcm ..

Joe Moktar said...

emi: lain mcm..mmg lain mcm