Thursday, June 25, 2009

Keyakinan wujud jika kita tahu apa yang kita mahu, sifat yakin kepada diri sendiri tidak akan datang bergolek jika kita kekurangan ilmu tentang apa yang ingin kita lakukan. Jika tidak, masakan wujud sikap kurang yakin terhadap diri sendiri.

Sikap kurang yakin terbit bila mana kita merasakan kita tidak bersedia untuk melakukan sesuatu. Tidak kira apa skop serta bidang tugasan masing-masing jika kita kekurangan ilmu pengetahuan tentang sesuatu pasti memberi kesan kepada kesediaan kita dalam melaksanakannya.

Terlalu yakin kepada kemampuan diri sendiri tidak menjamin survival kita dalam melakukan sesuatu. Sikap yakin bodoh serta sombong sering kali makan tuan. Akhirnya duduk terngadah bak kepala pening ditimpa buah kelapa tua ketika duduk santai cuci mata ditepian pantai.

Aku rasa, untuk berjaya kita mahu atau tidak perlu mencabar diri sendiri. Lakukan sesuatu yang sukar, laksanakannya sehingga tamat. Melakukan sesuatu yang sukar apatah lagi perkara sukar itu merupakan suatu kelemahan sendiri merupakan cabaran yang menarik sebenarnya.

Contoh, kita tahu kita kurang pandai bercakap dikhalayak dan kita sedar itu kelemahan kita. Untuk mengatasi kelemahan itu perlu ada kekuatan, kekuatan itu mungkin datang dari beberapa sudut mengikut empunya badan masing-masing. Asalkan sumber kekuatan itu disulami objektif serta misi yang jelas serta tidak berlawanan dengan fitrah suci manusia itu sudah cukup kuat rasanya untuk merangsang kita berlawan dengan diri sendiri.

Ada peluang cuba bercakap, tonjolkan bakat yang tersembunyi. Selalunya perkara yang lemah kita rasa kita tidak mampu buat selalunya boleh menjadi batu loncatan untuk kita berjaya dikemudian hari. Seteruk-teruk kejadian sekalipun, kita berjaya mengatasi rasa takut tersebut.

Kenapa?

Kenapa aku bicarakan hal ini? Sebab semalaman aku tidak boleh tidur, aku mimpi tentang matematik. Masalah gua selesai selepas berjaya menguasai matematik. Hidup ini matematik, bijak menguasai angka maka banyak persoalan mengenai kehidupan kita boleh kupas satu persatu.

Juzuk Quran ada berapa?

Berapa jumlah surah dalam Ummul Kitab?

Tidak campur dengan berapa banyak lagi persoalan matematik, dimensi, aturan, shariat, hakikat, tariqat dan ma'rifat. Semuanya ada kiraan tertentu. Rahsia dalam rahsia yang perlu diteroka, alam dan manusia.

Ceteknya ilmu kita.

Kita sibuk mencari modul, modul maha pencipta dekat depan mata sahaja. Ayuh, ada ilmu kita kongsi. Gua ambil sikit, lu dapat lagi banyak, gua sebar, lu tak miskin malah lu lagi kaya.

Baru Multi Level Marketing!

Kalau gua Ahmad Deedat, mesti semua kata 'Ya betul', tapi malangnya gua hanya seorang operator kelas tinggi kononnya yang baru berangan menjadi penolong pentadbir kementerian katanya.


3 comments:

Anonymous said...

di sini wa ckp...ya betul!
wa balik byk bnde kita boleh borak zul..nntkan balada perantau!yeahh~!

Cool said...

xpe zul,xkire operator ke,pen.pentadbir ke...sebar2kan je ilmu yg kita ade...drpd 11 org mungkin 1 org akn sedar...lg baik drpd xde yg sedar,btol x?

Joe Moktar said...

afan: wa mmg tgh tunggu balada perantau dari lu ni.cool pun tgh tgu tu haa..

cool: betul, ahli muzik pun bole kan bro