Saturday, November 15, 2008

Akibat perubahan corak pemakanan yang begitu drastik sekali semenjak setahun dua ini, gua mengalami masalah kebuncitan yang agak kronik sekali. Apatah lagi berat badan terkini gua sudah pun mencecah 70 kg. Dalam 2 tahun ini, keinginan perut gua berjaya ditunduki nafsu makan yang menggila. Penambahan sebanyak 10 kg sepanjang 2 tahun.

Suatu igauan ngeri buat gua.

Sebenarnya, permasalahan pokok bagi mereka-mereka yang aktif bersukan ialah apabila mereka berhenti secara mendadak. Kemungkinan untuk sistem badan mengasimilasi sistem yang baru amat sukar. Atas sebab itu, kelembapan sistem otak menafsir perubahan sistem dalam badan menyebabkan tubuh mengalami keperluan yang berlebihan.

Seseorang ahli sukan itu biasanya akan makan mengikut keperluan yang diperlukan oleh badan. Maksudnya ahli sukan akan makan sebagai suatu mekanisme bagi mengganti balik tenaga yang telah digunakan. Ini adalah sesuatu yang fitrah bagi para atlit, kerna sistem badan akan memberi reaksi tertentu akibat desakan tertentu.

Namun, adalah menyedihkan apabila sistem badan yang sudah sekian lama berada pada kedudukan yang selesa gagal disesuaikan dengan corak kehidupan badan yang baru. Kehendak makan tidak seiring dengan keperluan badan. Atas faktor ini, berat badan mula naik tanpa ada apa-apa mekanisme untuk mengawal selera makan.

Sebenarnya, gua rasa tiada satu kaedah pun yang wujud bagi mengawal keinginan nafsu supaya seiring dengan keperluan tubuh badan. Yang ada cuma disiplin serta kepercayaan yang bersifat teguh atau solid sahaja yang mampu mengawalnya. Dan kepercayaan-kepercayaan ini datang dari minda yang tegas bagi mengawal selia segala keperluan yang dikehendaki oleh sistem tubuh badan. Keberjayaan seseorang ahli sukan yang sudah bersara dalam menyatupadukan sifat kebergantungan antara sistem badan yang baru dan lama bisa mengelakkan sindrom kebuncitan itu dari berlaku.

Maka disini, hasil dari pemerhatian serta eksperimen terhadap diri sendiri, adalah jelas yang gua telah gagal menyatupadukan fitrah kebergantungan antara corak sistem yang lama dengan yang baru. Segalanya beroperasi tanpa seliaan yang rapi, proses asimilasi yang gagal. Oleh itu ketidakseiringan antara sistem tubuh yang baru dan lama terjadi. Pertembungan sistem- sistem itu menambahkan 10 kg lagi daging mampat dalam badan gua.

Gua tidak berniat untuk menjadi pakar kesihatan disini, apatah lagi teruja untuk menjadi perunding kecergasan. Segala yang tercoret disini tidak wajar dijadikan rujukan kerna responden utama bagi pemerhatian ini adalah gua sendiri. Sengaja gua sampaikan ia diruang ini sebagai suatu perkongsian tetapi tidak langsung rasanya membuka pekung didada sendiri mahu pun pekung di dada orang lain.

Segala terma yang diguna pakai untuk entri ini juga tidak boleh digunapakai sebagai rujukan kerna ia lahir atas imaginasi gua sendiri. Perhatikan imej dibawah:


Diego Maradona ketika zaman dimana sistem tubuhnya belum lagi mengalami kejutan budaya. Fit lagi la kiranya 'living legend' ni!!


Kegagalan otak menafsir perubahan sistem dalam badan maka, se'legend' Maradona pun, inilah hasilnya!. Jadi, seiringkan pemakanan dengan keperluan tubuh badan. Gantikan yang mana perlu aje!!


Entri ini lahir hasil dari reaksi spontan gua apabila gagal untuk menghadirkan diri ke TM- KEJOHANAN TOMOI ANTARABANGSA KELANTAN 2008, PIALA TENGKU MAHKOTA. Melihatkan para peninjunya yang fit dan kental belaka maka tidak hairan gua mula mengalami 'inferiority complex'. Entah bila boleh kembali kepada figura yang asal. Insya'Allah besok malam jika tiada aral, gua akan ke Dewan Jubli Perak, Kota Bharu untuk menyaksikan sendiri aksi keting bertemu keting anjuran BOXXEVENT.

Datanglah, ala murah je tiket!RM15 je...

3 comments:

Ridy Anwar said...

kenapalah BOXXEVENT tak nak buat dkt taiping gak
senang nak pegi tengok
=(

Joe Moktar said...

besenye dorg tgk sambutan laa..kt belah utara n pantai timur crowd die gempak ckit..ape2 hal, ridy bole tnye brader azahari kat link kawanboxx tu..

Ridy Anwar said...

baiklah
wehehe
=)