Thursday, November 6, 2008



Buku takdir menyaksikan kami akhirnya berubah haluan. Dengan itu, secara tidak rasminya bakal meninggalkan memori manis di gugusan Puncak Perdana. Setelah 3 penggal berjemaah memerah keringat, ketawa bersama, susah bersama, jaga bersama, lena bersama, makan bersama, akhirnya detik yang di perceritakan sekian lama hadir jua.

Pelbagai keluh kesah rakan-rakan kedengaran sehari dua ini. Rata-rata, majoriti sependapat sukar sekali untuk melangkah keluar, apatah lagi meninggalkan puncak. Ya, sememangnya kami menuju puncak. Puncak yang ini sudah habis kiranya diterokai, sudah gondol, tidak seperti 3 penggal yang lepas sewaktu mula-mula kaki ini memijak tanahnya.

Oleh yang demikian, maka sudah pasti ada puncak lain yang lebih tinggi menunggu diluar sana. Masa berlalu begitu pantas bak sang belut mencelah di celahan rumput. Bak sang belut? (emiiiiiii) Rakus membaham usia bak sang singa lapar menerkam mangsanya.

Aku faham benar perasaan begini. Aku tidak hairan kerna sudah terbiasa. Perasaan yang bercampur baur. Jika memori yang lalu disingkap, pastinya ia akan disertai hilai tawa.

Bak kata 'cik Jem', 'we are the last batch from Puncak Perdana!' Begitu tegas sekali nadanya.

Sebagaimana rakan-rakan yang lain, aku juga memilih untuk keluar setidak-tidaknya ahad ini. Bak kata Pakwad, 'lepas ni dah tak boleh nak jumpa hang!!' Bunyinya mungkin kelakar, tapi realiti yang pasti itulah kenyataannya kecualilah ia tidak tertulis pada skrip yang Maha Pencipta.

Menurut data yang tercongak pada skrin sistem penaakulanku, ada kalangan rakan-rakanku yang berpotensi untuk pergi lebih jauh. Dengan potensi yang ada, maka posisi dan posesi itu tidak sukar untuk digapai. Apatah lagi industri media di Malaysia semakin pesat berkembang. Pengaruh politik dalam negara menyumbang ke arah keterbukaan media ini.

Terbuka tapi tidak bebas, kebebasan yang terkawal. Jangan lupa yang itu.

Aku tidak menggolongkan perpisahan ini sebagai sesuatu unsur yang sedih, malah, ia sesuatu yang manis sekali untuk dikenang. Malaysia ini tidaklah sebesar mana, pusing-pusing pasti jumpa. Bila terjumpa usah sombong, maka rajin-rajinkan kepala untuk menoleh ke kiri dan ke kanan. Kita bantu sesama kita.

Dikala kita naik tahta, kita bawa yang lainnya bersama. Ingat konsep zakat? Konsep yang selama ini kurang di sedari tetapi membawa signifikan yang sangat besar dalam merapatkan jurang antara yang kaya dan miskin. Itu pun jika ia benar-benar di implimentasikan.

Perpisahan itu memang tidak boleh dielak, kerna setiap pertemuan itu pasti akan ada perpisahan. Yang pasti kita tidak keseorangan. Sesiapa yang berasa kesunyian, itu bukan noktah sebuah kehidupan. Hakikatnya manusia itu memang bersendiri.

Di Alam Barzah?

Di Padang Masyar?

Hatta Adam bersendirian lama sebelum terciptanya Hawa.

4 comments:

emi riquelmi said...

tu la tu Zul...ibarat sang belang jantan rakus menerpa ke arah mangsanya..

Joe Moktar said...

tu la tu emi, bak anjing menyalak bukit!!!terbaik

emi riquelmi said...

Ibarat si keli mengorat anak si sepat lalu di nikahkan dengan anak sepat siam!

Joe Moktar said...

ibarat sang gajah tersungkur disepak curi oleh sang semut yang manja..