Monday, November 3, 2008

Seperti yang dijanjikan pada entri sebelumnya

Ada moleknya andai aku bercerita mengikut turutan kronologi, senang untuk kamu membaca, malah senang juga untuk aku menulis. Skripnya bermula begini;

Untuk berada lebih dekat dengan aku, Nurul dengan senang hati memohon untuk 'transfer' dari Maybank cawangan PJ Jalan 222 ke Maybank (Main Branch) seksyen 14 Shah Alam. Menurut surat pelepasan untuk 'transfer', Nurul dikehendaki segera melapor diri ke tempat kerja yang baru pada hari Isnin berikutnya. Disebabkan pelepasan untuk bertukar ke Shah Alam itu berlaku dengan pantas, maka Nurul tidak sempat untuk mencari rumah sewa dikawasan yang berdekatan dengan tempat kerja. Persediaan untuk berpindah ke Shah Alam dilakukan dengan kadar segera tanpa persediaan yang rapi. Maka, rumah teres di seksyen 20 di jadikan pilihan sementara sebelum mencari rumah sewa yang lebih dekat dengan tempat kerja yang baru.


1/11/2008 (sabtu)

Kira-kira jam 3 petang, aku ke PJ, Jalan 222 Impian Baiduri untuk memunggah barang-barang Nurul ke seksyen 20 Shah Alam. Kira-kira jam 8 malam, semua keperluan sudah siap dipunggah ke rumah baru. Aku langsung tidak masuk ke rumah, cuma mengangkat barang dalam kategori berat sampai ke pintu rumah sahaja.

Selepas itu kami keluar untuk 'dinner' sambil mencari kedai untuk 'duplicate' kunci rumah. Malam itu, kami 'dinner' bersama rakan-rakan gua yang lain kerna kebetulan sebelum itu kereta 'Pawad' mengalami masalah sekitar seksyen 3. Setelah operasi 'jump start' berjaya dilakukan ke atas Satria 1.6 Pawad, kami 'dinner' di seksyen 7. Kira-kira jam 11, aku menghantar Nurul pulang ke rumah baru.

Aku langsung tidak singgah.


2/11/2008 (ahad)

Kira-kira jam 2.30 petang, aku menjemput Nurul dirumah. Kami ke Thomas and Guy di SACC Mall Shah Alam untuk trim rambut. Bukan rambut aku tapi rambut Nurul. Kepenatan memunggah barang masih terasa, kami berkeputusan untuk terus pulang. Apa lagi ketika itu, Nurul dan rakan serumahnya yang lain sepakat untuk masak 'Laksa Penang' sebagai santapan makan malam.

Kami sampai dirumah ketika Maghrib. Aku tidak terus pulang ke Puncak Perdana ketika itu memandangkan dirumah Nurul ketika itu tiada sesiapa. Aku ke surau berdekatan untuk solat Maghrib. Kebetulan lokasi surau tidak berada jauh dari rumah. Setelah solat, rakan serumah Nurul masih tidak pulang.

Aku masih setia menanti diluar menemani Nurul.

Setelah pasti yang rencana untuk masak Laksa Penang 'cancel', aku dan Nurul ke kedai makan berdekatan. Tidak sedap hati untuk terus pulang malah segan untuk berdua walau pun duduk diluar rumah, apatah lagi kejiranan disitu merupakan kediaman keluarga malah surau pun seberang jalan sahaja.Melihatkan jam ditangan sudah hampir menginjak pukul 11 malam, aku menghantar Nurul pulang ke rumah.

Tetapi, rakan-rakannya masih belum pulang.

Aku meminta izin kepada Nurul untuk tumpang ke tandas, sementara Nurul pula menunggu disebelah luar. Jiran-jiran sebelah dan depan rumah juga turut menjadi saksi, itu pun kalau mereka mengambil tahu. Tidak sampai 3 minit pun aku ditandas, secara pantas. Selain 'shishi', aku hanya membersihkan muka.

Aku dan Nurul hanya duduk berkerusi diluar sahaja selepas itu. Diluar, kami bicara perihal masa depan. Nurul pula tidak letih cuba mengorek sebanyak rahsia daripada aku, pelbagai soalan pelik yang dia ajukan. Aku seorang yang misteri katanya, sudahlah misteri, serius pula. Aku hanya mengukir senyuman sambil mata menyaksikan gelagat remaja dan kanak-kanak bermain bola didepan mata.

Tidak lama selepas itu, kelibat rakan-rakan Nurul pun muncul didepan mata. Lalu gua minta izin untuk pulang. Dalam hati, aku sangat tidak sabar untuk sampai ke rumah. Aku berniat untuk menjelaskan hutang tidur yang tertunggak sekian lama. Kira-kira jam 11.45 malam, aku sampai ke Puncak Perdana. Aku 'parking' berdekatan 'bustop' pada awalnya. Sesampai ke pintu pagar, aku disambut manja oleh 'uncle pengawal' dan 'pak berahim'.

Aku : Assalamualaikum pak berahim! ujarku mesra..

Pak berahim: Waalaikumsalam!!haa, awak 'parking' kereta dekat mana? soal pak berahim..

Aku : Dekat 'bustop' tu pak berahim!kenapa pak berahim? tanyaku kehairanan..

Pak Berahim: Bawa masuk kereta awak, bahaya nanti hilang kereta letak disitu, ujarnya..

Aku : Boleh ke pak berahim? soalku kehairanan, lalu aku bertanya lagi, 'lagi pun saya tak ada sticker', kang nanti saya kena saman, tambahku lagi.

Pak Berahim: Tak siapa nak saman awak, saya bagi!! Tegas pak berahim!!

Aku : Thank you Pak Berahim!!!


Aku dengan rasa ketidaksedapan hati membawa masuk kereta. Aku tidak sedap hati sebenarnya malam itu memandangkan pak Berahim 'sporting' tidak seperti biasa. Entah mengapa, aku pun kurang periksa. Aku masuk sopan sambil mengucapkan salam kepada 'pak Berahim'. Suspen juga, tutur hati aku.


3/11/2008

Untuk dijadikan cerita, kira-kira 2.45 pagi ketika aku sedang diperbaringan di katil Hakim di Puncak Perdana , aku mendapat 'emergency call' dari Nurul yang mengatakan rumahnya dipecah masuk penyamun. Aku yang ketika itu 'mamai' berasa terkejut. Namun aku tidak kalut, sebaliknya menenangkan Nurul yang sedang menangis ketakutan.

Mujur, penyamun tidak memasuki bilik Nurul. Aku bersyukur untuk itu. Sebaliknya, bilik rakannya disebelah yang menjadi mangsa. Aku masih samar tentang apa yang hilang cuma yang aku tahu daripada Nurul, dua orang rakannya sempat melihat kelibat penyamun itu.

Ketika jam hampir meniti pukul 4 pagi, aku keluar juga dengan kebenaran 'uncle pengawal'.

Aku risau tentang Nurul yang tinggal sendirian, rakan-rakan serumahnya pula pergi membuat laporan polis tentang kejadian tersebut. Dipercayai, rakannya meronda ke seksyen 26. Penjejakan menerusi 'friend finder service' mengatakan sang penyamun di seksyen 26. Berita baik!

Namun, sesampai aku ke rumah Nurul, rakan-rakannya sudah pun pulang. Aku dengan serius masuk ke rumah bertanyakan hal dan peristiwa yang terjadi. Semuanya senyap tidak bersuara. Aku kepelikan seketika. Aku memanggil Nurul keluar untuk mendapatkan cerita yang terperinci.

Nurul yang ketakutan tidak henti menggigil takut. Tanganku digenggam erat. Aku meyakinkannya untuk masuk tidur, ketika itu aku yakin tiada apa yang akan berlaku. Aku menasihatkannya supaya memperbanyakkan doa, baca surah 3 qul, membaca ayatul Qursi dan solawat.

Lagi pula jam ditangan sudah hampir subuh, jadi secara logiknya penyamun itu tidak akan berpatah balik. Selepas itu aku berpatah balik ke Puncak Perdana. Dalam perjalanan pulang, Nurul meminta tolong supaya aku menghantarnya ke tempat kerja pada keesokan paginya. Memandangkan hari itu bakal menjadi hari pertama dia berkerja di Shah Alam, maka aku pun turut teruja untuk menemaninya. .

Aku tidak habis-habis mengucapkan rasa syukur. Tiba-tiba teringat akan pesanan aku terhadapnya pada hari pertama dia tidur dirumah baru. Aku berpesan supaya di azankan kamar tidurnya. Aku amat percaya pada konsep doa dan tawakal. Memadailah jika laungan azan itu hanya didengari telinga sendiri. Selain itu, aku memesan supaya kamar tidur dibacakan dengan Ayatul Qursi dan bacaan dari Surah 3 Qul. Insya'Allah, dengan izin Tuhan, doa-doa ini bisa memayungi kita, selain bertindak sebagai pendinding paling mujarab.

Aku beberapa kali menegaskan kepada Nurul, jangan diabaikan perkara ini. Ia mungkin nampak remeh, namun signifikannya amat besar sekali. Bacaan ayat-ayat suci ini bukan sahaja melindungi kita dari bisikan Iblis malah kita turut terlindung dari segala niat keji dan sifat jahat manusia. Aku bersyukur lagi kerna, walau pun penyamun itu memecah masuk menerusi pintu dapur, bilik Nurul langsung tidak terusik walau pun biliknya berada paling dekat dengan dapur malah pintu biliknya juga tidak berkunci.


3/11/2008 (isnin)

Aku bergerak menuju ke rumah Nurul pada jam 7.15 pagi. Sesampainya dirumah Nurul, kelihatan sebuah kereta peronda Polis jenis Waja 'parking' bersebelahan kereta aku. Ketika itu, aku masih tidak tahu menahu hal yang sebenar. Aku bersalaman dengan pegawai penyiasat iaitu Sarjan Rahman lalu beliau masuk ke rumah. Aku yang menanti Nurul diluar turut dipanggil masuk oleh Sarjan Rahman.

Sejejaknya kakiku ke rumah Nurul, barulah aku sedar yang aku adalah SUSPEK UTAMA kejadian pecah rumah itu. Nurul yang terpinga-pinga sambil kesedihan terkejut sekali, tidak menyangka barangkali mangsa menuduh aku. Aku lagi terkejut bila kedua-dua mangsa menuduh aku sebagai suspek. Setelah pengecaman dibuat dan di tanya beberapa kali oleh Sarjan Rahman kepada mangsa, maka mangsa memberi pengecaman secara 100% yang pencuri itu adalah aku.

Aku yang tidak tahu menahu menafikan sekeras-kerasnya pertuduhan tersebut. Maka berlaku perkelahian mulut disitu dan percayalah, jika tidak kerana Sarjan Rahman, kedua-dua mangsa hampir aku terkam. Beberapa keterangan diberikan dan aku memberi kerjasama kepada pihak polis dalam menjalankan siasatan.

Sementara itu, kedua-dua mangsa masih tidak berpuas hati terhadap aku. Mangsa tidak habis-habis memaksa aku mengaku dihadapan Sarjan Rahman. Mereka kelihatan yakin dan pasti bahawasanya lembaga penyamun yang memecah masuk sekitar jam 2.45 pagi itu adalah aku berdasarkan kelibat fizikal dan riak wajah aku.

BULLSHIT!

Aku memang 'PANAS' dengan tuduhan melulu tersebut. Seolah-olah memang aku yang bersalah, namun memikirkan mangsa merupakan lelaki 'wannabe' , aku cuba untuk rasional. Sepengkid-pengkid mangsa pun, mereka tetap 'bertetek', aku hampir tidak boleh melakukan apa-apa, apa lagi Sarjan Rahman sebesar manusia itu berada disebelah aku. Aku dibawa ke belakang rumah oleh Sarjan Rahman untuk melihat pintu tempat penyamun 'DURJANA' itu pecah masuk.


Alasan pertuduhan pecah rumah terhadap aku;

Pertama: Aku dipercayai masuk ke rumah itu sekian-sekian waktu pada malam hari untuk buang air kecil. Aku didakwa oleh mangsa sempat nampak kunci pintu yang masih berada ditombol pintu. Pengesahan ini hasil daripada keterangan Nurul yang mengesahkan aku ada memasuki rumah untuk ke tandas.

Kedua : Penyamun didapati hanya masuk ke bilik mangsa, namun bilik Nurul terselamat. Walhal, bilik Nurul terletak paling dekat dengan pintu dapur. Hubungan kekasih antara aku dan Nurul dijadikan alasan mengapa bilik Nurul tidak dimasuki terlebih dahulu walaupun bilik Nurul juga tidak berkunci.

Ketiga : Pertuduhan paling berat sekali iaitu mangsa didapati mengecam 100% bahawasanya pencuri itu adalah aku berdasarkan kelibat fizikal serta riak wajah yang dikatakan ganas ini.


Atas sebab itu aku yang tidak tahu menahu ini dikehendaki segera ke Balai Polis Seksyen 10 Shah Alam untuk siasatan lanjut. Dengan segera aku ke Balai Polis seksyen 10 dengan membawa bersama rakan-rakan sebagai 'alibi' aku.

Aku sebetulnya berasa malu dengan pertuduhan begini. Kerna secara tidak langsung mencabar maruah aku. Jika aku dikatakan sebagai suspek, aku tidak kisah malah bersedia memberi kerjasama kepada pihak polis. Tapi malangnya, mangsa tidak melayani aku sebagai suspek tetapi berlagak yakin seolah-olah aku yang bersalah. Hukuman dijatuhkan sebelum siasatan habis dibuat.

Walaupun begitu, aku juga terpaksa bertindak serasional mungkin. Lagi pula Sarjan Rahman dan sahabatku Inspektor Azrin beberapa kali menasihatiku agar tidak tersilap langkah dengan membuat perkara yang bukan-bukan. Aku juga memahami keadaan mangsa, sudah tentu mereka yang menjadi mangsa akan bertindak sedemikian. Aku hanya bercerita dari perpektif aku sebagai mangsa keadaan. Sebagai yang tertuduh, aku berasa dizalimi.

Jika benar aku yang menyamun, siapa pula yang tidur dikatil Hakim. 100% pengakuan mangsa yang melihat penyamun itu membuatkan aku tertanya-tanya, adakah dakwaan ini bersandarkan akal yang waras, atau mangsa bertindak mengikut emosi. Atau juga penyamun itu memang seiras dengan aku.

Lembu punya susu, sapi yang dapat nama.

Hasil siasatan pihak polis, aku didapati tiada kena mengena dengan dakwaan ini memandangkan aku punya 'alibi'. Terbukti bahawa aku berada di Puncak Perdana ketika kejadian berlaku. Walau bagaimana pun, yang menuduh nampaknya masih tidak berpuas hati. Mangsa masih lagi ragu dengan segala bukti dan 'alibi' yang aku ada. Aku memang punya 'alibi', tetapi mangsa menegaskan tidak semestinya aku tidak melakukan perbuatan itu.

Alasannya, aku bisa saja berpakat dengan rakan-rakanku sekalian. Sudah tentu rakan-rakan akan membantu. Sekarang, aku fikir tiada gunanya aku cuba berlagak baik. Mangsa kelihatannya masih tetap dengan pendirian mereka. Siasatan masih berjalan. Mangsa sehingga kini khabarnya mencuba kaedah alternatif pula. Aku tidak gentar langsung, kerna pada aku, yang benar tetap benar. Walaupun aku tercabar kerna terasa seperti ego serta maruahku dicalar.

Setidak-tidaknya buat masa kini Nurul sentiasa menemani. Aku tidak terlalu memikirkan perihal pertuduhan tersebut. Aku hanya risaukan dia. Setidak-tidaknya Nurul sanggup mempertahankan aku. Kini, seharian aku tidak tenang memikirkan keadaannya. Lagi pula, kami masing-masingnya tidak punya sesiapa disini. Mahu atau tidak, aku wajib untuk bersamanya walau perit mana sekalipun kondisi ketika ini. Ternyata, dia memang setabah aku. Itu sudah cukup untuk membantu aku tika ini.

Aku hanya mengambil sikap tidak ambil peduli. Kalau ikutkan, perkaranya tidaklah sebesar mana. Pihak menuduh masih tidak berpuas hati. Aku hanya memerhati, menjaga tingkah. Malu memanglah malu, satu kejiranan melihat aku bersama Polis ketika itu.

Secara kebetulan;

  • Muka penyamun dikatakan seiras denganku
  • Aku pergi ke tandas
  • Aku berada pada waktu yang salah
  • Penyamun tidak mencerobohi bilik Nurul

Yang kelakarnya;

  • Aku sedang tidur ketika kejadian
  • Hasil siasatan mendapati penyamun tidak masuk ke rumah menggunakan kunci, sebaliknya memecah tombol pintu.
  • Aku ada kembar! Siapa agaknya?
  • Terdengar jeritan 'PENCURIIIII!!!!' Nurul segera menelefon aku, aku menjawab telefon dengan tenang malah Hakim turut berada disebelah. Kalau aku yang menyamun sudah semestinya aku tidak se 'cool' itu malah semestinya aku tercungap-cungap.
  • Kira-kira 45 minit sebelum aku tidur, aku sempat menghantar komen di Blog aku sendiri, membalas pertanyaan rakan blogger iaitu 'cha'. Larat pula aku ke seksyen 20 semata-mata untuk menyamun barang yang tidak seberapa itu. Baik aku ke Bukit Jelutong menyamun rumah Prof Razak, atau pun mencopet 'dopod' Adi.
  • Nurul menjadi detektif Conan pada suatu malam, ternyata keadaan bilik langsung sangat gelap. Jika lampu handphone ternyala sekali pun, tidak mungkin mangsa nampak aku dengan jelas.

Secara konklusinya, selain memastikan pintu, pagar dan tingkap rumah terkatup rapat, pastikan juga segala kemungkinan-kemungkinan yang bisa merisikokan keselamatan rumah anda. Jangan lupa buka lampu. Jangan bagi sesiapa masuk tandas. Lebih-lebih lagi jika orang itu tidak dikenali. Nanti tidak pasal-pasal, ada yang teraniaya. Sementara itu, jangan lupa berdoa. Doa merupakan pagar bagi manusia. Memang nampak remeh, tetapi signifikannya besar sekali. Kadang-kadang Tuhan itu membantu manusia berlainan cara. Sesuatu yang kita tidak nampak. Manusia merupakan makhluk yang sukar dijangka hatinya, manakala Tuhan merupakan satu-satunya tempat bagi manusia mengadu dan juga berkuasa membolak balikkan hati manusia. Jika ada yang berniat serong, insya'Allah, Tuhan itu bisa mengalihkan niatnya ke tempat lain. Tuhan itu Maha Pelembut, Ya Latif, maka apa lagi manusia? Wallahua'lam Bissawab.



Imej seorang yang dikatakan penyamun, jika kamu ternampak pemuda ini berkeliaran dimana-mana, telefon Polis, TANGKAP DIA BUAT SATE!!!Sekurang-kurangnya penyamun ini punya visi dan misi. Tidak hanya berbakat menyamun, malah suka berblog juga.


Semoga kamu mendapat iktibar, kadang-kadang kita sudah cukup berhati-hati, namun itu masih tidak mencukupi. Ternyata, Tuhan memang sedang berbicara denganku. Sehingga kini aku pasti si mangsa sendiri tahu penyamun itu bukan aku. Intuisi aku kuat tentang itu. Niat sebenar hanya Tuhan sahaja yang tahu. Kepastian menjangkau 100% +++ memelikkan aku. Maka, sebagai manusia kita hanya mampu bersangka baik sahaja sesama manusia.

11 comments:

wawad said...

xpa zul....hg rilek j...ada hikmah disebalik apa yg terjadi...sebagai contoh, hg lepas ni akan kencing kat stesen minyak sebelum p umah sapa-sapa atau hubungan hg dengan en brahim menjadi makin intim..xpun hg mungkin akan berhenti sebentar sebelum keluar, menilai kembali pakaian yg dipakai agar tak kelihatan seperti seorang trucker..

Joe Moktar said...

pawad: mungkin aku kelihatan spt trucker, oleh itu aku layak memegang title suspek itu!hubungan aku ngn pak brahim mmg btambah makmur, ada jodoh kot, bab kencing kt stesen minyak aku dh besa wt, tp mungkin mlm tu bnda ni nk jd kan so aku xleh nk kata apa la kn..biaq p laaa!!!

Anonymous said...

lu chill jer....sesungguhnye luberdiri di atas jalan yang benar...skang nih lu nak wa hentak tak mangsa2 yang menuduh lu?

cha said...

terkejut juak kmk baca tek. walaupun dengan ada nya syak wasangka jak, dah berdosa, inikan menuduh secara melulu. sabar k faizul. tuhan jak tauk kebenarannya. kitak BERANI kerana BENAR.

Nuur Ailmi said...

haah betul tu zul :) hee

Joe Moktar said...

afan: wa tgh chill dow, tp hati wa sakit, wa tercabar dow!kalo ikut paneh hati ni lame dh wa p hentak sekor2..cume wa still hormat pendirian mangsa..biarlah dulu..kte tgk cne bro!!!

cha: yup, dat's rite!!!

nomi: hee..ok2..chill k!!

ayap said...

kita pi jual no phone diorg nak kat toilet awam....nak? nak?

..::ciaobella::.. said...

dud..adi ade cite..aku pula lupa bertanya..gile babi bodo pengkid tu..kalau ko xsampai hati sepak die..meh aku sepakkan..cam gampang..sabar jela faizul..btw..baik ko g umah razak..dr ko nak amek dopod adi yg bercalar balar tu..xde value siut!! hahaha

Joe Moktar said...

heska:kalo ko ade, aku dh sub kan tugas tuk mnyepak tu kt ko..hehehe, xpe la heska..bese la tu..dopod adi tu sbb adi letak merata..letak merata pun x amik, ni lak nk pecah masuk umah org..gle progol bersirinye aku..weh, apecer weh?

..::ciaobella::.. said...

hahaha..aku ok je..ko dtg ke umah aku aritu? dtgla weih tym aku ade..leh lepak2 cam d gud ol' days..wah! :p aku ingat aku nak amek la dopod tu pi jual kalau die letak rata2.die bukan sedar pun kot kan??

Joe Moktar said...

heska: aku pon igt nak p jugak..nnt aku g kita lepak2..bole aku guna mesin urut kaki tuh..hahaha