Wednesday, March 25, 2009

Aku sudah biasa menempuh kegagalan. Walau bagaimana pun, aku tidak menjadikan kegagalan tersebut sebagai unsur halangan untuk aku bangkit semula. Kalau diikutkan, aku belum lagi layak untuk bertutur sebegini memandangkan aku sendiri masih lagi bertatih. Cuma, pada malam yang dingin sebegini aku terangsang untuk berkongsi sesuatu. Manalah tahu, ada yang terkesan bila membacanya.

Sesuatu yang aku perolehi sepanjang musim yang suram ialah, untuk meraih sesuatu yang kita tidak pernah dapat, kita harus melakukan sesuatu yang tidak pernah kita buat. kalau dulu, aku sering bersandar kepada nasib yang baik semata-mata, namun tetap jua malas berusaha untuk meraihnya.

Sekarang tidak lagi. Sikit-sikit tu adalah juga!

Untuk sampai ke puncak everest, kita perlu mengambil risiko untuk mendaki walau pun kita sedar yang kita akan berdepan dengan pelbagai kesukaran sepanjang tempoh pendakian tersebut. Maaf, entri ini sekadar ingatan buat diriku sendiri dan aku percaya ekspresi sebegini berupaya mengubah ‘chi’ atau menolak sebarang unsur negatif yang kadangkala suka merasuk dan bermanja dalam diri.

Apabila Tuhan menarik subsidi atau ‘loan’ yang dipinjamkan kepada kita, tidak bermakna kita sebagai peminjam atau ‘borrower’ telah disenarai hitamkan atau ‘blacklisted’ dan tidak juga itu boleh diistilahkan sebagai salah satu bentuk hukuman atau ‘punishment’ dari Tuhan.

Aku tidak gemar menyempitkan diri aku bahawasanya segala kegagalan itu adalah hukuman dari Tuhan, tetapi aku lebih gemar melihat ia sebagai suatu bentuk hikmah yang mungkin nanti bila sampai masanya kita tersedar yang Tuhan telah menyediakan sesuatu yang jauh lebih baik dari apa yang kononnya kita akan dapat di masa lepas. Kadang-kadang, kita mungkin rasa peluang pada masa lepas adalah yang terbaik tetapi sebenarnya mungkin tidak.

Mungkin?

Dalam bahasa mudah, ada sesuatu yang menanti kita pada masa hadapan yang mana hanya Tuhan sahaja yang tahu. Sudah semestinya jika kita terus positif dan percaya, maka baik juga yang kita terima. Cuba kamu pantau pergerakan aku dan lihat pencapaian seterusnya. Itu pun dalam tempoh 10 tahun ye!

Lebat juga tutur kata aku malam ini. Manusia kadangkala memang sombong tapi tidak sedar hakikat sombong hanyalah milik Tuhan semata-mata.

Aku sendiri kadang-kadangnya sering teremosi bila mengenangkan peristiwa lepas, termenyesal tentang peluang yang pernah dimiliki namun walau macam mana sekali pun kita menyesal, masa tetap akan terus mara kehadapan tanpa menginjak ke belakang. Jadi, apa baiknya untuk kita mengenang peristiwa yang sudah menjadi sejarah melainkan mengenang untuk kita jadikan sebagai pedoman agar ia tidak lagi berulang dimasa akan datang.

Bak kata P.Ramlee, usah dikenang peristiwa lalu..jika dikenang, air mata berlinang! P.Ramlee cakap tuu..!

Maka kamu diluar sana dengarlah!

Dengarlah kerna aku yang menulis, ikut nasihat aku tapi usah ikut fi’il aku. Sudah semestinya aku ialah orang yang berpengalaman merasai kegagalan dan aku tidak mahu ada dikalangan kamu yang merasainya kerna manusia yang baik itu ialah manusia yang belajar menerusi kesilapan orang lain. Anggap saja aku sebagai salah satu mata-mata yang terkehadapan kerna bila mata sudahpun melihat lubang, kamu tidak terus jatuh ke lubang yang sama dimana tempat mata-mata itu jatuh.

Sudahlah, aku khuatir kamu kebosanan.

Aku sekadar berkongsi tentang apa yang aku rasa. Sebelum aku masuk tidur bemimpikan para bidadari, aku harap kamu mendapat sesuatu. Sekali sekala kalau bermuhasabah begini elok juga.Hari ini ketika kerja aku perasan yang aku sudah pandai mengukir senyum. Kadang-kadang, senyuman aku manja sampai ke telinga.

Aku tidak mengurat!

Daripada asyik bikin muka ketat, sekali sekala senyum apa salahnya. Cuba kamu senyum, sambil senyum pejamkan mata. Bila lelap, pasti Bidadari menyapa.


6 comments:

Ridy Anwar said...

hidup ni indah zul.
perkara yang lepas jangan dikenang.
kita kena yakin yang kita dah buat yang terbaik masa tuh.
masa hadapan lebih penting.
yang tercorak sudah dicorak.
yang belum tercorak ni la yang kita kena corakkan.
=)

Joe Moktar said...

ridy: hidup ini mmg indah, yg lepas mmg dah tercorak, cuma mgkin coraknya kurg chantek.

jd, peluang yg ada ni igt nak mencorakkan lukisan yg tertangguh sekian lama agar siap serta chantek..bru molek simply kelatelicious!!!

Anonymous said...

hahaha...lu tetap lawak lah zul...camane skali pon wa tetap merindui lu...haha...n kata2 lu dlm entri lu nih wa akan igt..di sebabkan wa sedang menghadapi kesukaran yg agak besar dlm hidop wa skarang nih...

Anonymous said...

aduhai dunia...
semakin tua dirimu..semakin khayal manusia ini..


bro,
ayat lu mmg power..!!!
respek laa lu...

Hakim Nasir said...

kadang kala bidadara juga menyapa di waktu lena aku.

corak aku agak comot sini sana zul.

Joe Moktar said...

afan: rindu dowh kt lu..mne de wa lawak dowh..lu sorg je ckp wa lawak.

shahrul:power ke?aisshh, malu ni org ckp power2 cmni. x cukup ummph lg ni.ajar ckit cne nk wt entri tu kelakar?

akim: bidadara yg menyapa tu aku la kim.ko je x sedar dikala ko lena, kaki aku ko wt bantal peluk..corak kim, xpe, lukisan ko tu plg kurg dh byk warna aku tgk..touch up ckit, pehh mantap mcm bontot pakwad!!!