Saturday, August 1, 2009

Worldly Illusion Of Dunya

Aku melihat gerakan perhimpunan haram sana, perhimpunan aman sini tidak ubah seperti menonton sebuah pementasan. Sungguh drama, yang mana aku yakin ia akan dimanipulasi oleh pelbagai pihak demi sebuah perjuangan.

Pilihan ditangan sendiri, kamu manusia yang punya akal dan tidak perlu untuk disunatkan lagi sekali agar jadi lebih dewasa memandangkan masing-masingnya mempunyai akal sendiri, enjin sendiri. Jika punya enjin, maka janalah sendiri, cuma pengubahsuaiannya jangan terlalu ekstrem takut nanti meletup.

Hidup ini jika dikaca TV tidak ubah seperti sebuah pementasan. Terpulang, kerna kita hanyalah manusia yang diberi peranan serta tanggungjawab. Masing-masing punya agenda serta misi sendiri. Maka bangunkanlah karakter atau watak pemberian Tuhan itu dengan sebaik-baiknya kerna perkara asasnya ialah diturunkan manusia ke bumi adalah sebagai khalifah untuk memakmurkan bumi.

Berbeza pendapat itu tidak salah, yang salah ialah interpretasi kita tentang tatacara bagaimana untuk berbeza pendapat dengan betul.

Semakin kita meniti perjalanan menuju akhir zaman, semakin banyak pula ilusi yang melingkari kehidupan. Ada pun yang cantik itu kelihatan buruk, yang batil pula seperti yang hak, yang benar kelihatan palsu maka yang palsu sudah kelihatan benar.

Percayalah, ilusi atau pun pengalihan tumpuan merupakan mainan harian yang disuapkan ke hati-hati manusia kini.

Ternyata manusia akhirnya menjadi mangsa akibat kedangkalan, kejahilan diri sendiri. Kita mungkin boleh bertelingkah sesama sendiri dan tanpa kita sedari yang semakin hari kita terbelenggu, kita terperangkap dalam sebuah dimensi yang kita fikir bebas sebelum ini.

Bebaskah kita?

Pertembungan antara yang hak dan batil itu sudah pun bermula, malah sudah diperingatkan sejak dulu kala lagi. Cuma, bergantung kepada diri kita sendiri untuk menentukan yang mana satu hak dan yang mana satu batil.

Bagi yang lalang, yang batil itu seperti yang hak, yang hak pula seperti yang batil. Susah sangat balik rumah, masuk bilik terus tidur, habis cerita. Tapi zaman kini tidak wajar sebegitu. Kuranglah satu undi.

Kadang-kadang dalam memperjuangkan sesuatu, kita terlepas pandang akan sesuatu yang lain. Sesuatu yang sejagat yakni universal. Kita asyik memikirkan tentang perjuangan yang tidak pasti, perjuangan yang bersifat sementara. Sempena malam jumaat di bulan Syaaban ini aku suka mengingatkan diri sendiri agar tidak lupa memandang ke langit melihat bulan dan bintang.

Aku yakin, mereka cuba memberitahu sesuatu.

...

Coba kamu lihat diluar sana, bulan kelihatan begitu terang sekali, walaupun aku pasti ia bakal dilitupi awan sebentar nanti.

Akhir-akhir ini aku terlampau banyak rehat. Ditempat kerja pun aku sempat tidur. Aku kurang pasti apakah fungsi aku ditempat kerja. Aku juga tidak memanjai diri dengan menjadikan aktiviti pengularan sebagai hobi. Berkerja di awal musim memang begini, aku tidak hairan mahupun pelik.

Cuma yang seronoknya aku ditemani oleh mereka-mereka yang 'fantabulous' belaka. Tertidur dibilik mesyuarat itu biasa. Boleh kata hari-hari ada 'meeting'. Aku pun sudah naik jenuh dengan aktiviti musyawarah dibilik mesyuarat sekarang ini. Akibat dipenuhi dengan jadual kemesyuaratan yang ketat, permainan yang aku paling benci seperti solitare, minesweeper, pintball itu akhirnya menjadi kesukaan pula.

Walau bagaimanapun, aku bukanlah aku. Aku merana kerna terlampau pasif di waktu kerja menjadikan aku aktif di kafe, bila perut di isi maka rajin pula ke tandas. Bila aku lelap, masa terjaganya nanti terasa seperti hendak merasa kopi secawan, goreng pisang sepinggan. Tengaharinya pula asyik menghirup sup daging, kalau tidak pun meratah ayam kampung disulami minuman air jagung pilihan bagi membasahi anak tekakku yang manja.

Lebih parah, setiap kali buka dompet untuk mengisi minyak kereta dari putrajaya ke Shah Alam aku perasan duit makin kurang. Mulalah godek sana sini kalau-kalau terjumpa duit yang terselit dekat mana-mana celah. Alahai, umur pun menjangkau separuh abad, takkan nak jadi begini ' Ayah, boleh masukkan duit sikit, RM50 pun jadilah'.

Malu!

Aku ingat kalau lagi 6 bulan begini maka aku sudah boleh bikin satu union, berpoligami pun aku mampu!

No comments: